Mange tweeter om sport

Foto: Witer/Flickr

Antallet af Twitter-brugere er i vækst i Danmark, og mange tweeter om sport. Foto: Witer/Flickr

14.05.2014

Af Ditte Toft
En ny opgørelse af de aktive danske Twitter-brugere viser, at sport er omdrejningspunktet for en væsentlig del af den interaktion og de relationer, der er på Twitter.

Design og kommunikationsbureau Bysted har for andet år i træk gennemført en kortlægning af det danske Twitter-landskab. Fokus er på relationerne mellem de forskellige Twitter-brugere og emnerne, deres kommunikation primært berører. Undersøgelsen afslører, at sporten er omdrejningspunkt for meget Twitter-snak.

Overordnet viser undersøgelsen et socialt medie i kraftig vækst herhjemme. Mens der i 2013 var godt 92.500 registrerede danske Twitter-brugere, er tallet i 2014 steget til 222.500, altså en stigning på 140 pct. Og tallet dækker alene over de danske Twitter-brugere, der er aktive – dvs. brugere, der har haft mindst ét ’tweet’, og som tweeter på dansk. Sportsprofiler som Caroline Wozniacki og Kasper Schmeichel, der tweeter på engelsk, tæller fx ikke med i undersøgelsen.

Resultaterne viser, at der er fem overordnede emnekategorier, der præger folks relationer og tweets: sport/kendte, musik/’teens’/comedy, politik/medier og kommunikation/tech/iværksættere samt den mindre kategori uddannelse (se kort nedenfor).

De store emnekategorier i det danske Twitter-landskab
Twittercensus2014 Kort 480X375

Kilde: Twittercensus/Bysted

Kendte danskere har flest følgere med tv-vært Anders Breinholt forrest i feltet. I sportsfeltet er det da også kendte sportsjournalister og atleter i store medieidrætter som fodbold og håndbold, der trækker flest følgere. Her kan nævnes Ulla Essendrop og Claus Elming blandt journalisterne samt Brøndby-spilleren Simon Makienok og håndboldspilleren Niklas Landin blandt eliteudøverne som nogle af de mest fulgte.

I en skandinavisk kontekst er både Sverige og Norge klart foran Danmark på både antallet af registrerede brugere og aktive tweetere. F.eks. har Sverige tæt på en kvart million aktive tweetere mod blot 40.000 i Danmark.

Men hvor udviklingen i de lande har været, at det stigende antal Twitter-brugere har givet flere emnekategorier, er udviklingen i Danmark indtil videre gået den modsatte vej. Hvor Sverige i dag eksempelvis inden for sportskategorien kan registrere klare fællesskaber i bestemte idrætter, herunder f.eks. floorball, flyder kategorierne i det danske Twitter-landskab sammen, så der er kommet et overlap mellem sport og kendte inden for det seneste år.

Læs mere om Twittercensus

 
 

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.