Mange tweeter om sport
Antallet af Twitter-brugere er i vækst i Danmark, og mange tweeter om sport. Foto: Witer/Flickr
14.05.2014
Af Ditte ToftDesign og kommunikationsbureau Bysted har for andet år i træk gennemført en kortlægning af det danske Twitter-landskab. Fokus er på relationerne mellem de forskellige Twitter-brugere og emnerne, deres kommunikation primært berører. Undersøgelsen afslører, at sporten er omdrejningspunkt for meget Twitter-snak.
Overordnet viser undersøgelsen et socialt medie i kraftig vækst herhjemme. Mens der i 2013 var godt 92.500 registrerede danske Twitter-brugere, er tallet i 2014 steget til 222.500, altså en stigning på 140 pct. Og tallet dækker alene over de danske Twitter-brugere, der er aktive – dvs. brugere, der har haft mindst ét ’tweet’, og som tweeter på dansk. Sportsprofiler som Caroline Wozniacki og Kasper Schmeichel, der tweeter på engelsk, tæller fx ikke med i undersøgelsen.
Resultaterne viser, at der er fem overordnede emnekategorier, der præger folks relationer og tweets: sport/kendte, musik/’teens’/comedy, politik/medier og kommunikation/tech/iværksættere samt den mindre kategori uddannelse (se kort nedenfor).
De store emnekategorier i det danske Twitter-landskab
Kilde: Twittercensus/Bysted
Kendte danskere har flest følgere med tv-vært Anders Breinholt forrest i feltet. I sportsfeltet er det da også kendte sportsjournalister og atleter i store medieidrætter som fodbold og håndbold, der trækker flest følgere. Her kan nævnes Ulla Essendrop og Claus Elming blandt journalisterne samt Brøndby-spilleren Simon Makienok og håndboldspilleren Niklas Landin blandt eliteudøverne som nogle af de mest fulgte.
I en skandinavisk kontekst er både Sverige og Norge klart foran Danmark på både antallet af registrerede brugere og aktive tweetere. F.eks. har Sverige tæt på en kvart million aktive tweetere mod blot 40.000 i Danmark.
Men hvor udviklingen i de lande har været, at det stigende antal Twitter-brugere har givet flere emnekategorier, er udviklingen i Danmark indtil videre gået den modsatte vej. Hvor Sverige i dag eksempelvis inden for sportskategorien kan registrere klare fællesskaber i bestemte idrætter, herunder f.eks. floorball, flyder kategorierne i det danske Twitter-landskab sammen, så der er kommet et overlap mellem sport og kendte inden for det seneste år.
Læs mere om Twittercensus
Læs mere om resultaterne af ’Twittercensus 2014' i Bysteds præsentation fra offentliggørelsen den 8. maj
Se det interaktive kort med danske Twitterbrugere