Viden om løbere er penge værd

Foto: Colourbox

23.10.2013

Af Ditte Toft
Den viden, det engelske løbsarrangør Great Run har om de aktive løbere, er mere værd end de penge, løberne faktisk betaler for at være deltage i løbene.
Den britiske arrangør af sportsevents Nova Inspiring Events udbyder hvert år en lang række store og mindre breddeidrætsevents under navnet Great – fra Great Run til Great Swimming. 

Den kommercielle eventarrangør tjener sine penge på deltagergebyrer fra de mange deltagere, men endnu vigtigere indsamler firmaet vigtig viden om de cirka 275.000 deltagere, der årligt over de seneste år har deltaget i motionsløb og andre breddeidrætsevents inden for cykling, atletik og svømning, og som alle har stor markedsføringsværdi, når firmaet sælger sponsorater og lignende. 

I sig selv er deltagergebyrerne nemlig ikke nok til at holde forretningen kørende, og der skal derfor være mere værdi i løberne.

”For os er værdien af en løber et deltagergebyr. For sponsoren er det muligheden for at tale om et kommercielt produkt eller tilbud.,” sagde Dave Newton fra Nova Inspiring Events på spørgsmålet om en løbers værdi, da han holdt oplæg på den internationale breddeidrætskonference MOVE2013 i Barcelona den 16.-19. oktober. 

Gratis arrangementer giver vigtig information 
Lokale arrangører har mulighed for at rekvirere gratis armbånd, deltagerne løber med, der er udviklet til at ’tracke’ løberne. Information om den enkeltes løb er koblet op på en app på f.eks. en arrangørs telefon, som sender den personlige information om løbsresultatet til løberen, men også til Novas database.

Sammen med den baggrundsinformation, som organisationen har om løberne, giver dette stor viden om løberne – såvel dem, der deltager både gratis lokal,t som dem, der deltager i de store betalingsevents. I alt har Nova registreret viden om over 1,6 mio. løbere.

Med afsæt i den store viden om udøverne kan Nova gennem sine events tilbyde sponsorer eksponering, men endnu vigtigere kan kommercielle partnere og sponsorer udnytte den viden, de har om deltagerne til at lave den rette markedsføring målrettet målgrupperne, der deltager i Great-arrangementerne. 

Organisationen Nova arbejder med afsæt i de mange events på både nationalt og lokalt niveau, så der ud over de såkaldte ’major events’ er mindre lokale arrangementer og træninger. Blandt de store events er halvmaratonen ’Great North Run’ i det nordøstlige England, som i 2013 havde deltagelse af 56.000 løbere.

Læs mere

 
 
Læs mere om MOVE2013

 

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.