Vækstteam vil fremme sportsevents

01.07.2013

Af Søren Bang
Regeringens vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi anbefaler at fremme antallet af sportsevents i Danmark og udarbejde en national eventstrategi.

Internationale begivenheder inden for kultur, viden og sport har en positiv effekt på turismen og er med til at brande Danmark.

Med disse to argumenter anbefaler regeringens Vækstteam for Turisme og Oplevelsesøkonomi i sin afsluttende rapport at styrke indsatsen for at tiltrække internationale sportsbegivenheder, kongresser og andre events til Danmark.

Ifølge vækstteamet bør regeringen gøre støtten til Sport Event Denmark permanent for at sikre, at Danmark kan tiltrække og gennemføre store internationale sportsbegivenheder på både elite- og breddesiden.

Ønsker national eventstrategi
Samtidig foreslår vækstteamet, at der udarbejdes en national eventstrategi, der skal styrke og samle indsatserne på eventområdet og udnytte disse mere strategisk i forhold til markedsføring og branding af Danmark. Konkret nævner vækstteamet EM i fodbold 2020 som et muligt nationalt samlingsprojekt blandt flere. 

Vækstteamet blev nedsat af Erhvervs- og Vækstministeriet og har haft til opgave at udarbejde konkrete anbefalinger til initiativer, som kan styrke vækstvilkårene inden for dansk turisme og oplevelsesøkonomi. Anbefalingerne på event- og sportsområdet indgår derfor i en større afrapportering med hovedfokus på at styrke den brede turisme.

Teamet har været sammensat af brancherepræsentanter og eksperter fra turisme- og eventsektoren, herunder Lars Lundov , der er direktør i Sport Event Denmark.

 
 

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.