Tilfredshed med dansk Giro-start
Den danske start af det store cykelløb Giro d’Italia var en succes, lyder konklusionen fra Sport Event Denmark efter en evaluering af de tre dages event i Herning og Horsens i maj 2012.
Bag evalueringen står Visit Denmark, og ifølge effektanalysen fulgte knap en halv million mennesker den danske Giro-start. 237.000 var individuelle tilskuere fra lokalområdet, mens resten kom fra resten af Danmark eller fra udlandet.
Analysen, som er baseret på interviews med 512 personer undervejs i de tre dages event, viser, at der var stor tilfredshed med oplevelsen af cykelløbet blandt tilskuerne. Ni ud af ti angiver, at eventen i høj eller meget høj grad indfriede forventningerne, 95 pct. oplevede god stemning under eventen, og otte ud af ti følte, at de var del af en folkefest.
”Med Giro-starten fik vi endnu engang vist hele verden, at Danmark kan arrangere sportsevents, som involverer danskerne og udenlandske turister,” siger direktør i Sport Event Denmark, Lars Lundov i en pressemeddelelse.
108 mio. kr. i turismeomsætning
Evalueringen kigger også nærmere på de økonomiske effekter af Giro-starten i de to værtskommuner Herning og Horsens.
Her når evalueringen frem til, at der i forbindelse med Giro-starten var en turismeomsætning på 108 mio. kr. i de to kommuner. Heraf stod de udenlandske turister for ca. 40 mio. kr.
Med i regnskabet er dog ikke udgifterne for arrangementet, hvilket evalueringen også understreger. Det er på baggrund af effektanalysen derfor ikke muligt præcist at afgøre det samlede økonomiske udbytte af Giro-starten.
Læs mere om evalueringen
Læs Sport Event Denmarks pressemeddelelse om evalueringen: