Skolebørn er ikke aktive nok
38 pct. af børn i indskolingen og 27 pct. af 7.-9. klasses elever får den anbefalede times motion dagligt. Sådan lyder resultaterne af en undersøgelse, som YouGov har lavet for KL. Undersøgelsen ser nærmere på børns fysiske aktivitetsniveau i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om en times fysisk aktivitet om dagen for børn.
KL’s nyhedsbrev Momentum præsenterer undersøgelsen, som også viser, at når børnene bliver ældre, er forældrene sjældent aktive sammen med deres børn.
Over for KL udtrykker professor ved DPU, Aarhus Universitet, Niels Egelund, ærgrelse over tallene, da ny forskning viser, at netop motion spiller positivt ind på børns indlæring.
”Vores resultater viser tydeligt, at børn, der motionerer, får en bedre koncentration og dermed et bedre læringsudbytte,” siger Niels Egelund til KL’s magasin Momentum.
Skolens og forældrenes ansvar
Regeringens seneste udspil til en folkeskolereform lægger op til, at der netop skal mere bevægelse ind i skolen. Gennem reformens forslag om at indføre såkaldte aktivitetstimer, er der mulighed for at give mere idrætsundervisning eller i større udstrækning at integrere bevægelse i den almindelige skoledag.
For at få mere aktive børn peger pilen dog også på forældrene. Undersøgelsen fra KL viser, at selvom flertallet af børn cykler eller går til skole, så er der stadig en meget stor andel af især indskolingsbørnene, som ikke bruger aktiv transport til og fra skole. Og det er forældrenes ansvar.
”Her må forældrene tage handsken op. Når børnene alligevel skal til skole, må forældrene sikre, at deres børn får den motion fra morgenstunden ved at gå eller cykle til skole, hvis det overhovedet kan lade sig gøre,” siger Niels Egelund til Momentum, og opfordrer til, at forældrene sender deres børn til idrætsaktiviteter i fritiden.
Her har både DGI og DIF i kølvandet på udspillet til folkeskolereformen netop budt ind med foreningsidrættens relevans i forhold til børns aktivitet.
Læs mere om børn og bevægelse
Læs artikel om motions betydning for indlæringen:
Læs DGI's artikel om udspillet til folkeskolereformen:
Læs DIF's artikel om udspillet til folkeskolereformen: