Nyt nationalstadion i Sverige
Den 27 oktober åbnede Friends Arena, Sveriges nye nationalstadion for fodbold og hjemmebane for fodboldholdet AIK, i Stockholmforstaden Solna.
Stadion med en kapacitet på 50.000 tilskuere ved fodboldkampe har kostet 2,8 mia. SEK at opføre. Det er næsten 1 mia. SEK mere end først beregnet, og opførelsen har været omgærdet af korruptionsskandaler, hvor Solnas borgmester er blevet dømt for bestikkelse, og hvor formanden for forstadens byråd måtte gå af.
Cirka 15 kilometer fra det nye nationalstadion i selve Stockholm opføres samtidig Tele2 Arena, som efter forsinkelser vil stå færdig i juli 2013 som nærmeste nabo til Globen og blive hjemmebane for Stockholmsklubberne Hammarby IF og Djurgårdens IF. Stockholm Kommunes nye stadion har kostet 2,7 mia. SEK og får en kapacitet ved fodboldkampe på 30.000 tilskuere.
De to nye arenaer i hovedstadsområdet bliver en milepæl i det svenske arenaboom. Et arenaboom, der med de senere års opførsler af nye arenaer til bandy, fodbold, ishockey og håndbold klart overgår byggeaktiviteterne på denne side af Øresund.
Usikkerhed om den økonomiske bæredygtighed
Men de nye arenaer vil samtidig skærpe konkurrencen om events på et mere og mere omkostningsbevidst marked og skabe usikkerhed om de nye arenaers økonomiske bæredygtighed.
Efter at have spillet sine hjemmekampe på Råsunda fodboldstadion siden 1937 vil AIK fra sæsonen 2013 have Friends Arena som sin nye hjemmebane. Det var dog længe uklart, om AIK ville flytte sine kampe til det nye stadion. Økonomiske faktorer og manglende indflydelse på, hvordan stadion skulle udformes, trak afgørelsen i langdrag, og først i oktober 2011 besluttede AIK’s medlemmer at klubben skulle vælge Friends Arena som hjemmebane på bekostning af den konkurrerende Tele2 Arena.
Alligevel er der tvivl om, hvorvidt Friends Arena trods sine multifunktionelle kvaliteter vil blive en økonomisk succes.
Ifølge en risikoanalyse fra revisionsselskabet PWC i 2011 har AIK betalt 4 mio. SEK per år i leje for at spille på Råsunda. Men det nye stadion behøver ifølge beregninger fra PWC årlige indtægter på ca. 345 mio. SEK, hvis arenaen skal sikres et markedsmæssig afkast, og ca. 200 mio. SEK, hvis alene de løbende driftsudgifter fraregnet kapitalomkostninger skal kunne dækkes. Til sammenligning havde Parken i København indtægter på 208 mio. SEK i 2009.
Ifølge arenaeksperter i Sverige er der risiko for, at Solna Kommune, en af de fem medejere til det nye stadion med et økonomisk engagement på 385 mio. SEK, bliver nødt til at betale årlige driftstilskud for at dække eventuelle økonomisk tab. En risiko som Stockholms Kommune allerede har følt på egen krop gennem sit engagement i opførelsen af indendørsarenaen Globen. Den stod færdig i 1989, men først i 2009 opnåede arenaen et år med positivt økonomisk resultat.
Også Svenska Fotbollförbundet, som ejer 33,3 pct. af de selskaber, som ejer og driver det nye nationalstadion, kan få økonomiske problemer, hvis ikke stadion med tiden opnår et positivt økonomisk resultat.
Med to nye fodboldstadions, som begge kan overdækkes ved koncerter og andre arrangementer, bliver konkurrencen om eventmarkedet markant øget i den svenske hovedstad.
Konkurrencen er allerede begyndt, men da Tele2 Arena først åbner otte måneder efter Friends Arena, har stadion i Solna en fordel. Højprofilerede landskampe mod England og Argentina samt finalen i UEFA Women’s Euro 2013 er allerede planlagt, og kulturelle events som finalen i svenske Melodi Grand Prix og koncerter med bandene Kiss og Iron Maiden er programsat i de første syv måneder af 2013.
Ikke kun en kamp med Tele2 Arena
Men måske bliver et fjerntliggende stadion fra 1958 i virkeligheden den hårdeste konkurrent til det nye nationalstadion.
Gøteborg har med Nya Ullevi indtil nu været den førende by i Sverige for koncerter med førende internationale navne, og Gøteborg vil ikke frivilligt lade Stockholm blive Sveriges nye store eventby.
Got Event, det kommunale selskab i Gøteborg som driver byens store arenaer, har i 2012 valgt at udvide Nya Ullevis koncertkapacitet til 75.000, hvilket har gjort stadion til Sveriges største arena for koncerter og en alvorlig konkurrent til Friends Arena. Men ud over nogle få koncerter om året afvikles der i dag kun få årlige arrangementer på stadion, og i 2011 havde selskabet bag arenaen et betydeligt økonomisk tab.
Skærpet konkurrence i Ørestadsregionen og Danmark
En lignende konkurrencesituation som længere mod nord i Sverige vil måske også opstå i Øresundsregionen og Danmark.
Siden 2008 har Malmø Arena været den eneste store indendørs arena i regionen, men hvis Københavns Kommune får grønt lys af EU-kommissionen til at opføre Copenhagen Arena, vil konkurrencen om de største begivenheder også blive øget mellem København og Malmø.
Det vil skærpe kampen om de internationale stjerner og events i Øresundsregionen med Hernings Jyske Bank Boxen i rollen som outsider på linje med Gøteborg i forhold til Stockholm. Herning har med sin nye arena afholdt en række store sports- og kulturbegivenheder, senest EM i bordtennis, og Hernings erfaringer og forspring kan måske blive en fordel i konkurrencen med Øresundsregionen.
Den øgede konkurrence vil sandsynligvis gavne promotorerne som får et større udbud at vælge mellem, hvilket kan resultere i lavere leje og mindre økonomiske avancer for arenaerne, men som i Stockholm kan de to arenaer i Øresundsregionen i bedste fald også øge regionens konkurrencekraft udadtil og derved forbedre chancerne for at tiltrække internationale events til regionen.