Sponsormarkedet er stagneret

07.05.2012

Af Henrik H. Brandt
Markedet for sportssponsorering udgjorde 1,203 mia. kr. i 2011 ifølge Dansk Oplagskontrols årlige reklameforbrugsundersøgelse

Tv-reklamer og internet blev de store vindere på annoncemarkedet i 2011, mens markedet for sportsssponsorering holdt et stabilt niveau med en omsætning på 1,203 mia. kr.

Dermed holdt sponsormarkedet ifølge Dansk Oplagskontrols årlige Reklameforbrugsundersøgelse akkurat skansen i forhold til året før, men det danske sponsormarked har fortsat ikke indhentet niveauet i forhold til rekordåret 2008 – før finanskrisens hårde slag – da sponsormarkedet i Danmark udgjorde 1,258 mia. kr., ifølge undersøgelsen.

Sponsorbudgetterne fylder dog stadig pænt i de danske virksomheders markedsføringsbudgetter. Internettet er den store vinder i disse år med en årlig omsætning på 4,019 mia. kr., mens tv-markedet udgjorde 2,517 mia. kr. De senere års store taber på det danske reklamemarked, som undersøgelsen sætter til ca. 20,5 mia. kr. i alt, har været dagbladene, som i 2011 omsatte for 1,908 mia. kr. på annoncer.

Udviklingen i værdien af sportssponsering på det danske marked i de seneste 15 år

Årstal

Mio. kr.

1994

290

1995

339

1996

407

1997

526

1998

525

1999

612

2000

583

2001

680

2002

776

2003

824

2004

973

2005

1.060

2006

1.136

2007

1.182

2008

1.258

2009

1.106

2010

1.196

2011

1.203

Kilde: Dansk Oplagskontrol, Reklameforbrugsundersøgelsen 2011



Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.