Ti perspektiver på idrættens virtuelle arenaer
14.06.2011
Af redaktionenAnalyserne i projektet ’Idrættens virtuelle arenaer’ kredser indirekte og direkte om ti forskellige felter. Disse felter behandles i dette kapitel enkeltvis og perspektiverende. Artiklerne indeholder empirisk materiale af perspektiverende karakter og inddrager relevant litteratur.
De ti perspektiverende felter behandles i denne rækkefølge (klik på den blå overskrift for at komme til artiklen):
1. Kommunikation
Hvilke kommunikationspotentialer rummer de virtuelle arenaer for udøvere af idræt samt udbydere af idræt og idrætsfaciliteter?
2. Rettigheder
Hvordan påvirker internettet den organiserede idræts rettigheder og ’kontrol’ med idrætsaktiviteter – formidlingsmæssigt og administrativt?
3. Adfærd
Hvordan er samspillet mellem udviklingen i danskernes motions- og sportsvaner og potentialerne i de virtuelle arenaer?
4. Socialisering
Hvordan påvirkes idrætsfællesskaberne af de virtuelle arenaer?
5. Motivation
Hvilket potentiale har de virtuelle arenaer for at skabe motivation og måske inspirere nye målgrupper til at dyrke idræt og motion?
6. Organisation
Hvad betyder fremkomsten af de virtuelle arenaer for den måde, den enkelte udøver eller idrættens organisationer tilrettelægger aktiviteter?
7. Offentlig støtte
Hvad definerer en støtteberettiget idrætsforening eller -aktivitet
fremover. Bør virtuelle idrætsfællesskaber eksempelvis være støtteberettigede i forhold til folkeoplysningsloven på linje med idrætsforeninger?
8. Faciliteter
Hvad er potentialet for at koble virtuelle arenaer med online-booking
eller en mere aktiverende drift af idrætsfaciliteter, stier eller andre udearealer?
9. Events
Hvilken rolle vil de virtuelle arenaer i fremtiden spille for eventarrangører?
10. Kommercielle potentialer
Hvilke kommercielle muligheder giver de virtuelle arenaer for udbyderne og for andre af idrættens interessenter?
Klik på linkene og kom hen til artiklen.
De perspektiverende afsnit er skrevet, så de kan læses uafhængigt af hinanden.
Læs mere
Læs også Henrik H. Brandts artikel om idrættens virtuelle arenaer bragt i Idans nyhedsbrev 41