Atletikforbund åbner motionssite
02.03.2011
Af Søren BangAntallet af online-fællesskaber med sport og motion som omdrejningspunkt vokser nærmest eksplosivt i disse år.
Nu tilslutter Dansk Atletik Forbund (DAF) i samarbejde med TryghedsGruppen og Jyllands-Posten sig det stadigt større felt med en motionsportal, der skal inspirere flere danskere til at dyrke motion under navnet MotionDANMARK.
”Målet med MotionDANMARK er at samle landets motionister i et fællesskab, der inspirerer med alt vedrørende træning, hjælper med at motivere folk og giver medlemmerne mulighed for at deltage i sjove motionsgimmicks,” siger formanden for Dansk Atletik Forbund, Lars Vermund, i en pressemeddelelse.
Ifølge Lars Vermund vil motionsportalen, som forventes at gå i luften den 1. juni, omfatte en bred vifte af motionsaktiviteter spændende fra løb til styrketræning, stavgang og gåture.
Her vil en række eksperter fra den danske idrætselite dele ud af deres viden, ligesom den enkelte skal kunne finde nye træningspartnere, diskutere med andre motionister eller føre logbog over træningsindsatsen. Endelig vil portalen hvert år træder ud af det virtuelle rum og afholde en motionsfestival med nye motionsformer og konkurrencer.
Vil styrke folkesundhed
Som hovedsponsor har det nye motionssite TryghedsGruppen, der håber at kunne styrke folkesundheden med initiativet.
”Vi ser unikke muligheder for at etablere et stærkt og unikt fællesskab om en sag, der vedrører os alle. Flere skal dyrke motion. Og dem, der allerede er aktive, skal holde ved og have flere gode oplevelser", begrunder administrerende direktør Lennart Meinech satsningen, mens Jyllands-Posten som mediepartner vil levere en del af portalens indhold i forlængelse af avisens motionsstof.
MotionDANMARK er blot ét af flere nye motionssites i Danmark. Eksempelvis åbnede Jyllands-Postens konkurrent Berlingske Media sidste sommer løbeportalen ’Løb Nu’, mens DGI i partnerskab med Nykredit står bag vorespuls.dk, der også satser på motionister og folkesundhed.
Herudover prøver en lang række mere kommercielle aktører at skabe online-fællesskaber for motionister som beskrevet i Idans projekt Idrættens Virtuelle Arenaer.