Idrættens virtuelle arenaer

14.06.2011

Sociale medier og andre internetbaserede værktøjer skaber store ændringer i idrættens organisering både for faciliteter, foreninger, kommuner og udøvere. Læs analyseartikler, portrætter, nyheder og kommentarer på Idans temaside om 'Idrættens virtuelle arenaer'.

Sociale medier sætter fart på den stille revolution
De sociale mediers fremmarch øger hastigheden på de senere års store forandringer i idrætsbilledet, viser rapporten ‘Idrættens virtuelle arenaer’, som Idan netop har offentliggjort.

Læs artiklen om de virtuelle arenaer

Download rapport

Ti perspektiver på idrættens virtuelle arenaer
Analyserne i rapporten 'Idrættens virtuelle arenaer' har afsæt i ti temaer. De ti temaer belyses her nærmere og perspektiveres.

Læs artikler om temaer og perspektiveringer

Ti anbefalinger til brug af de virtuelle idrætsarenaer
Med afsæt i rapporten 'Idrættens virtuelle arenaer' giver forfatter Martin Hedal en række anbefalinger til ti forskellige målgrupper i arbejdet med de virtuelle idrætsarenaer.

Læs artikel med de ti anbefalinger

NYHED: Atletikforbund åbner motionssite
Dansk Atletik Forbund, TryghedsGruppen og Jyllands-Posten går sammen om en ny motionsportal, MotionDANMARK.

Læs artikel om MotionDANMARK

 

Ny virtuel idrætsarena på vej
Danskudviklet ’ virtuel arena’ satser på international succes som socialt medie kombineret med en handelsportal. Portalen skal på sigt skabe øgede indtægter til idrætten.

Læs artikel om SportWeeDoo her

 

CASE: Sociale medier passer godt ind i idrætsforeningen
Facebook-ekspert anbefaler idrætsforeninger at bruge sociale medier. Han står selv bag Gentofte Volleys Facebook-satsning, som helt har erstattet den gamle hjemmeside.Halvmarathon.

Læs caseartiklen her

 

 Foto: Kasia

ANALYSE: Internettet motiverer til motion
Sociale og organisatoriske websites motiverer mennesker til at være mere fysisk aktive. Over 25 pct. af deltagerne i Idans brugerundersøgelse hævder, at deres aktivitets­niveau er øget efter tilmelding til tjenesten.

Læs analysen her

 

Foto: J S

ANALYSE: Hvorfor skal idrætten forholde sig til internettet?
Rasmus Johnsen fra ACTIVE institute analyserer internettets udvikling og potentialer - ikke mindst for idrætten. Artiklen indeholder i internettes ånd en række links.

Læs analysen her


ANALYSE: Den brede idræt er aktiv i sociale webmedier
Den brede idræt benytter sig i stigende grad af sociale og organisatoriske medier på nettet. Facebook samler mange tusinde brugere omkring den brede idræt.

Læs analysen her

 

 

ANALYSEARTIKEL: Karakteristik af 'idrættens virtuelle arenaer' - Forandret kommunikation i idrætten - socialt og organisatorisk
Hvad og hvem er 'idrættens virtuelle arenaer'? Og hvordan kan ’arenaerne’ via webbaserede it-værktøjer bidrage til kommunikationen i den selvorganiserede og organiserede idrætsverden via en række forskellige funktioner? Få overblikket i projektets første analytiske artikel.

Hent artiklen her 

 

PORTRÆTTER: Idans portrætter af 'idrættens virtuelle arenaer'
Idan portrætterer løbende danske iværksættervirksomheder inden for idrætssektoren som en del af projektet ’Idrættens Iværksættere’ - herunder virksomhederne bag de 'virtuelle arenaer':

Læs artikler om 'idrættens virtuelle arenaer'

Læs artikler om alle portrætterede iværksættervirksomheder

 

 

BESKRIVELSER: Præsentationer af 'idrættens virtuelle arenaer'
Idan har bedt ’idrættens virtuelle arenaer’ om at præsentere sig på én A4-side.

Læs beskrivelserne på samme side som portrætterne 

Projektet 'Idrættens virtuelle arenaer' er støttet af Nordea-fonden samt Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) og De Danske Skytteforeninger (DDS).

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.