Organisation: Idrætten bliver mere organiseret
14.06.2011
Af Martin HedalInternetbaserede kommunikations-, administrations- og koordineringsværktøjer adopteres, som denne rapport viser, i stigende grad i den organiserede og selvorganiserede idrætsverden. De kan her og nu bidrage til udøveren, klubben, forbundet eller idrætsfællesskabet med bl.a. effektivisering, koordinering af frivillige kræfter, træningsplanlægning, overblik, underholdning, fællesskabsfølelse m.m.
Men hvad betyder det på længere sigt for idrætten, at det virtuelle rum – inkl. mobilen – kommer til at spille en med stor sandsynlighed central rolle?
En af de interessante betragtninger er, at både den selvorganiserede idrætsverden – lige fra hyggefodboldfællesskabet til motionsløberen – og den organiserede idrætsverden begge bliver mere organiserede via de nye værktøjer. Graden af organisering bliver simpelthen større, når organiseringen af træningen eller idrætsfællesskabet foregår online 24 timer i døgnet. Budskaber når som regel en bredere kreds, og faste procedurer bliver med stor sandsynlighed grebet mere systematisk an.
Vidensdeling
Mange kasserere i idrætsforeninger har naturligvis gennem årene opbygget sirlige Excel-ark og ringbind, som i sig selv er indbegrebet af systematik. Ulempen ved disse systemer er, at de ofte ikke har været delt med andre mennesker. De virtuelle arenaer bidrager med vidensdeling og værktøjer til mere smidigt at kunne sætte andre ind i systematiske arbejdsgange.
For få år siden var de fleste hjemmesider administreret af en webmaster. I dag kan flere mennesker med administratorrettigheder i en organisation lægge stof på hjemmesiden via et cms-system. Det er samme mekanisme, der udspiller sig i idrætsforeningens liv nu via nettet. Det vil utvivlsomt påvirke organiseringen af idrætten i fremtiden. Det vil blive langt lettere at overdrage kassererposten i fremtiden.
Mobilisering af frivillige kræfter
Flere af de virtuelle arenaer, der er rettet mod den organiserede idrætsverden, har fra begyndelsen haft fokus på, at deres systemer skulle understøtte idrætsforeningernes frivillige arbejde og dermed gøre det lettere og måske mere overskueligt at være frivillig:
”Vi (Essencius, red.) står selv bag nogle af de analyser, som gjorde, at vi fik blod på tanden. Der er så mange frivillige i dansk idræt, som oplever, at det bliver tiltagende svært at være frivillig i Danmark. Der sidder måske en frivillig, der både skal have telefonen åben 24 timer i døgnet, kommunikere både med børn og forældre på forskellige platforme, kommunikere med ledelsen på en tredje platform og varetage familiens behov på en fjerde platform. Det var det, vi gerne ville løse for den frivillige. Det skal man have nem adgang til, for vi skal jo ikke miste de her 500.000 frivillige. Tværtimod skal vi hjælpe dem til en lettere hverdag. Det tror vi på, at vi kan gøre digitalt.”
Christina Schärfe Lambach fra kommunikationsbureauet Essencius om Arena365.com.
Systemer som KlubModul, ClubPeople og Conventus er målrettet den organiserede idrætsverden og har alle oplevet en pæn vækst i deres korte levetid baseret på bl.a. at gøre dagligdagen lettere for foreningens frivillige. Det alene fortæller historien om en forbedret organisering via nettet, der er kommet for at blive.
Organisering som konkurrenceparameter
Organiseringsformen i idrætten har været en konkurrenceparameter de seneste ti år. Fitnessudøveren og løberen er eftertragtede kunder, og mange kommercielle spillere har formået at målrette deres tilbud til folk med behov for fleksibilitet. Nu har de virtuelle arenaer også meldt sig på banen som et nyt sted at organisere sig endnu mere fleksibelt.
Idrættens kommercielle spillere agerer ud fra eksisterende og potentielle kunders behov. Her har organiseringsformen – altså i selve udøvelsen – som nævnt været en vigtig konkurrenceparameter de senere år. At dømme ud fra denne rapport kunne organiseringsgraden (via nettet og mobilen) meget vel blive næste vigtige konkurrenceparameter.
Jo bedre organiseret, jo mere tiltalende. Den moderne mediebruger forventer ikke blot fleksibilitet og effektivitet i udøvelsen af idrætten, men også i organiseringen af den. Det skal være nemt at melde sig til, betale for medlemskab, registrere sin træning, konkurrere via nettet, socialisere sig, dele informationer, administrere familiens idrætsliv, deltage i afstemninger osv. Her kommer nettet og mobilens kommunikations-, administrations- og koordineringsværktøjer til at spille en vigtig rolle, når potentielle medlemmer eller brugere skal ’fanges ind’ i fremtiden – både i idrætten og mange andre (konkurrerende) kultur- og fritidstilbud.