Sponsormarkedet faldt i 2009

06.05.2010

Af Henrik H. Brandt
Det danske marked for sportssponsorering faldt i 2009 med over 12 procent. Det er første gang siden 1998, at sporten oplever et samlet fald i sponsorindtægterne.

Den uheldige kombination af stigende spillerlønninger og dalende indtægter fra sponsorer, som de det forgangne år har gjort livet surt for mange af Danmarks professionelle sportsklubber, kommer tydeligt til udtryk i årets reklameforbrugsundersøgelse fra Dansk Oplagskontrol.

Ifølge Dansk Oplagskontrol faldt markedet for sportssponsorering i 2009 for første gang siden 1998. Markedet var på 1,104 mia. kr., hvilket er under niveauet i 2006 og et fald på hele 12,3 pct. i forhold til 2008, hvor sponsormarkedet trods finanskrisens nedslag sidst på året klarede sig bedre end de fleste andre reklameformer.

Da mange sponsoraftaler er på længerevarende kontrakter, bliver det interessant at se, om nedgangen på sponsormarkedet også slår igennem i 2010, selv andre reklamemarkeder kan forventes at rette sig i forhold til katastrofeåret 2009. Her faldt det samlede annoncemarked med 15 pct., mens markedet for andre typer af reklame (tryksager, reklameartikler, sportssponsorering m.m.) faldt med 10,1 pct.

Kun fremgang på internettet
Det eneste reklamemarked med fremgang i 2010 var det boomende marked for internetannoncering, der for første gang passerede tre mia. kr. i kraft en beskeden vækst på 3,6 pct. 

Til sammenligning var der endnu engang voldsom tilbagegang for dagbladene, der faldt med 24,5 pct. til 2,065 mia. kr., og for tv-markedet, der faldt med 15,3 pct. til 2,059 mia. kr.

Topsportens finansiering er altså ikke kun presset af dalende indtægter fra den direkte sponsorering, men også af dalende indtægter fra tv-reklamer, der traditionelt har været med til at finansiere dele af tv-stationernes køb af tv-rettighederne til sport.

Tendenserne på annoncemarkedet viser dermed tydeligt, at idrætten har en stigende udfordring foran sig med at tilpasse kommunikationen og markedsføringen til internettet. 

Udviklingen i værdien af sportssponsorering på det danske marked de seneste 15 år

Årstal

Mio. kr.

1994

290

1995

339

1996

407

1997

526

1998

525

1999

612

2000

583

2001

680

2002

776

2003

824

2004

973

2005

1060

2006

1136

2007

1182

2008

1258

2009

1106


Kilde: Dansk Oplagskontrol,
Reklameforbrugsundersøgelsen 2009.
Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.