Dansk idræt får web-tv-kanal

Foto: Matthew Green

08.01.2010

Af Martin Hedal
Efter lang tids tilløb lancerer Idrættens Medieudvalg nu en web-tv-kanal som modsvar på den polariserede dækning af idræt på dansk tv.

Danmarks Idræts-Forbund (DIF), Team Danmark og en række specialforbund lancerer omkring maj 2010 en web-tv-kanal, der skal rumme mangfoldigheden i dansk idræt.

I en fælles nyhed fra DIF og Team Danmark hedder det:

”De traditionelle, danske tv-kanaler overser mange små idrætsgrene i deres daglige sportsdækning, hvilket betyder, at en lang række idrætsgrene sjældent vises i levende billeder.

Formålet med den nye web-tv-kanal er netop at vise dansk idræt og danske eliteudøvere frem og dermed gøre det bedste fra dansk idræt tilgængeligt for alle interesserede.”

Bred eksponering
Medieudvalget vil ansætte to videojournalister i løbet af foråret. De skal ud over at bygge kanalen op producere indslag om alt fra hockey til squash. Indslagene dækker over bl.a. interviews, portrætter, highlights, videodagbøger og små sjove indslag.

Indholdet vil komme til at leve på en samlet web-tv-kanal, men målet er samtidig at brede det ud på nettet - blandt andet via aftaler med eksisterende web-tv-kanaler og integration på specialforbunds egne sider.

Langt tilløb
En fælles web-tv-kanal for dansk idræt har været undervejs i flere år. Idan udgav i 2006 rapporten ”Sport på dansk tv”, der anbefalede idrætten at udnytte internettet til at få eksponeret de idrætsgrene og -begivenheder, som ikke fandt vej til tv.

Siden har der været kørt en række enkeltstående projekter med web-tv i dansk idræt, og i foråret 2009 var DIF, DIF’s specialforbund, Team Danmark og Idrættens Medieudvalg i samarbejde med Danske Spil meget tæt på at lancere en stort opsat web-tv-kanal. Projektet blev dog droppet i sidste øjeblik på grund af Danske Spils faldende indtægter.

Det nuværende projekt er finansieret i foreløbig to år af Idrættens Medieudvalg, der er sammensat af repræsentanter fra Danmarks Idræts-Forbund (DIF), Team Danmark samt DIF’s 60 specialforbund og blandt andet forhandler DIF’s specialforbunds tv-rettigheder. Det er samtidig planen, at kanalen i fremtiden skal søge sponsorer og andre kommercielle indtægter.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.