Nordisk forum for topsport
05.01.2010
Af Henrik H. BrandtEnglænderen Ian Nuttall har ved flere lejligheder arrangeret seminarer og kurser i drift og anlæg af større sportsanlæg og sammenhængene mellem sports- og underholdningsindustrien i samarbejde med Idrættens Analyseinstitut.
I dagene 16.-17. marts målretter Ian Nuttall for første gang sine velkendte europæiske 'stadium summits' til det skandinaviske marked på 'Nordic Venue Forum' i Stockholm.
Over to dage forsøger Ian Nuttall at skabe inspiration og netværk mellem ledere af større skandinaviske sportsanlæg og sportsklubber samt leverandører, kommuner og andre interessenter i branchen. Formålet er at skabe bedre drift, mere indhold og større omsætning på de større sportsanlæg i Skandinavien og dermed skabe en mere bæredygtig sportsindustri i Skandinavien.
Ian Nuttall er grundlægger af branchebladene 'Stadia' og 'Auditoria' og ligeledes medstifter af 'European Venue Management Institute', der udbyder certificerede kurser til ledere af større arena- og stadionanlæg i Europa.
Tilpasset skandinaviske forhold
Ian Nuttall har et enormt netværk i den europæiske stadion- og underholdningsindustri. Det er dette netværk, han ved Nordic Venue Forum på Sheraton Hotel i Stockholm forsøger at tilpasse til det skandinaviske marked med mindre opvisningsfaciliteter, mindre opland og større tradition for frivillighed og kommunalt medspil end på mange af de store europæiske markeder.
På talerlisten ved Nordic Venue Forum er en række bygherrer og driftsherrer af stadionanlæg og arenaer i Europa og Skandinavien og repræsentanter for underholdningsbranchen og sportsindustrien.
Blandt de bekræftede talere er blandt andre:
- Cathy Livock, PMP Legacy, Storbritannien. Firmaet leverer rådgivning og analyser til den britiske sports- og fritidssektor.
- Patrik Meyer, Tyskland, adm. direktør for det tyske VM-stadion i Frankfurt, Commerzbank Arena og ekspert i stadiondrift (outsourcing) og udvikling af events og indhold til store stadionanlæg.
- Jarmo Koskinen, Finland, tidligere direktør for Finnair Stadium i Helsinki, hvor han var eneste ansatte. Samtlige funktioner på dette moderne finske fodboldstadion var udliciteret.
- Mika Sulin, Finland, entreprenøren bag Color Line Arena i Hamburg og lignende arenaer i en række europæiske byer. Mika Sulin er i dag markedsdirektør for den finske ishockeyliga.
- Einar Schultz, Telenor Arena, Norge. Den norske topfodboldklub, Stabæk, rykkede for et par år siden ind i Nordens første fuldt overdækkede arena til fodbold og underholdning. Erfaringerne har været blandede.
- Geoff Huckstep, adm. direktør for Nottingham Ice Arena, der er et succesfuldt offentligt-privat partnerskab med fokus på topsport, underholdning, elite- og breddeidræt. Han er samtidig formand for National Arena Association i Storbritannien.
- Chris Overholt, vicepræsident, Miami Dolphins, USA. Bringer amerikanske erfaringer i marketing og events ved store sportsbegivenheder.
Talerlisten udvides løbende. Der vil også være repræsentanter for danske anlæg blandt oplægsholderne.