Sport England satser på Facebook
Sportsorganisationen Sport England, som er en selvejende institution under det britiske kulturministerium, har netop indgået en samarbejdsaftale med Facebook til en værdi af 20 mio. pund over de næste fire år.
Dermed satser Sport England på dels at forbedre dialogen med den yngre generation og dels at engagere mere eller mindre sportsinteresserede briter, der normalt befinder sig uden for det organiserede klubliv, frem mod OL i London i 2012.
Avanceret fanside
Facebook og Sport England lancerer en såkaldt ’Sport Hub’, som fungerer som en almindelig fanside i Facebook, men samtidig er krydret med en række udvidede funktionaliteter. Sport England satser på at bruge sitet til at promovere små og store sportsbegivenheder og fremme sportsdeltagelsen:
”Sport Englands samarbejde med Facebook vil hjælpe nationale organisationer til at komme bagom eksisterende klubstrukturer og nå de unge, som er fremtiden for sporten. Fire af fem unge har en Facebook-konto, så det her er for os en vigtig måde at gøre sport til en del af livet for flere unge,” fortæller Sport Englands formand, Richard Lewis.
Interessant dansk perspektiv
Det britiske initiativ er også interessant i dansk sammenhæng. Vi har de seneste par år set et sandt boom af ’virtuelle sportsarenaer’, som netop kombinerer idræt med sociale netværksfunktionaliteter kendt fra bl.a. Facebook.
De som regel gratis værktøjer kan i meget nær fremtid komme til at skubbe til organisationsstrukturen i dansk idræt eller forstærke kommunikationsmulighederne i den nuværende struktur – måske efter britisk forbillede.
Idan har som en del af projektet ’Idrættens Iværksættere’ interviewet en række af stifterne bag de nye ’virtuelle arenaer’. Læs Idans artikler:
Sportzlife: Sportens Facebook på vej
Endomondo: GPS skal motivere til motion
Arena365: Arenaboomet fortsætter – på nettet