Amerikanske fitnessmedlemmer vil have alsidig træning
Varierede træningstilbud i en motiverende atmosfære er amerikanernes vigtigste krav til deres fitnesscenter, skal man tro en større spørgeskemaundersøgelse blandt 7.500 amerikanske fitnesskunder.
Bag undersøgelsen står den amerikanske konsulentvirksomhed Health Club Development Company i samarbejde med den internationale brancheorganisation for fitnesscentre, IHRSA. Målet har været at give centrene mulighed for at effektivisere og optimere deres fitnessprodukt ved at identificere, hvad fitnessmedlemmerne værdsætter i deres træning, men også hvordan de generelt oplever centret og dets faciliteter.
Den alsidige træning er vigtigst
Blandt de fysisk aktive fitnesskunder, som undersøgelsen er baseret på, er især muligheden for at få en varieret træning højt prioriteret.
Hele 63,9 pct. svarer således, at det er tilgængeligheden af varieret udstyr er det vigtigste parameter ved den generelle oplevelse af træningscentret.
På andenpladsen kommer ønsket om et stort udbud af varierede holdtimer med 42,2 pct. af medlemmerne, mens den løst definerede forventning om en ’motiverende atmosfære’ bliver værdsat af 41,6 pct.
I den anden ende af skalaen har mindre end 10 pct. vurderet, at en sjov og social ’appeal’ spiller en vigtig rolle ved oplevelsen af fitnesscentret. Det funktionelle træningsaspekt ser altså ud til at overskygge de mere sociale sider, selv om tallene bør læses med varsomhed på grund af en række metodiske usikkerheder.
Rekruttering og fastholdelse af medlemmer
Ifølge undersøgelsen er de personlige egenskaber hos centerets instruktører og medarbejdere det vigtigste parameter, når potentielle fitnesskunder skal rekrutteres.
Herefter følger et godt og bredt udbud af holdundervisning og konditionstræningsudstyr. Og når beslutningen om køb af et fitnessmedlemskab skal tages, rangerer tilstedeværelsen af professionelt personale og kyndige instruktører som det vigtigste parameter for den nye kunde.
Respondenterne blev samtidig spurgt, hvem de helst vil møde i receptionen, og hele 46 pct. svarer, at de helst ser en fitnessinstruktør frem for en salgsperson som den, der står for at vise kunden rundt i centeret.
Mersalg af personlige træningstimer
En af undersøgelsens andre interessante fund er i øvrigt, at mange fitnesscentre har haft succes med at tilbyde nye medlemmer gratis prøvetimer til en personlig træner, men at det ikke er ligegyldigt, hvordan centret sælger tilbuddet.
Tilbuddet om den gratis træningslektion bør have en tydelig udløbsdato, og det bør være tydeligt markeret, at der er tale om et tilbud, der afhænger af indmeldelsen. Via disse simple fremgangsmåder påstår rapporten, at det på længere sigt er muligt at få et ekstra salg på op til 25 procent.
I forhold til fastholdelse af medlemmer, er det bl.a. en faktor som rengøring af centeret, der figurerer højt på prioritetslisten. IHRSA har tidligere gennemført lignende undersøgelser, og her var konklusionen også, at der er en tydelig sammenhæng mellem et rent fitnesscenter og centerets økonomisk vækst.
Dog er den personlige økonomiske situation isoleret set det væsentligste parameter, hvis man udelukkende ser på de medlemmer, der svarer, at de er usikre på at forny deres medlemskab.
Da undersøgelsens anvendte metode ikke er uddybet vides det ikke, hvorledes udvælgelsen af de enkelte respondenter er foretaget eller hvor mange svarkategorier respondenterne i de enkelte spørgsmål måtte afkrydse. På baggrund af dette er det vanskeligt at konkludere, i hvilket omfang analyserne er repræsentative for de amerikanske fitnesskunder.
Fakta: Den amerikanske konsulentvirksomhed, Health Club Development Company, har i samarbejde med IHRSA gennemført en række internetbaserede spørgeskemaundersøgelser af aktive fitnesskunder i Amerika. Undersøgelsernes fokus er at rette fitnesslederes opmærksomhed mod de muligheder der eksisterer for at optimere deres forretning via relativt simple teknikker og softwareprogrammer, der kan måle på medlemmernes træningspræferencer og tilfredshedsgrad.