Mere liv i hallerne
I løbet af juni har Randers-virksomheden Around Sport sat 50 fladskærme og standere op i danske haller, og 50 mere skal op i løbet af det næste år. Den små tre år gamle iværksættervirksomhed ønsker med et underholdningscenter at bidrage til, at hallerne får mere liv og bliver mere attraktive at færdes i – også når der ikke bliver spillet bold, sprunget på springmåtter eller afholdt koncerter.
Kombinationen af en infostander, en fladskærm med halaktiviteter, nyheder og reklamer samt frit trådløst netværk omkring standeren tilbyder Around Sport gratis til de større haller i Danmark. Til gengæld må Around Sport udnytte annoncepladsen. Det ser medstifter og salgsansvarlig i den fem mand store virksomhed, Michael Fast, som et godt og nytænkende tilbud til hallerne:
”Der er en del, der sætter fladskærme op, men ikke med samme baggrund og idé om at skabe liv og aktivitet i hallerne. Det unikke ved vores er, at vi har kombineret fladskærmen med den aktive handling ved standeren og det trådløse netværk,” forklarer han.
Vil gøre en forskel
Around Sport tror naturligvis på det økonomiske potentiale i underholdningscenteret og har bl.a. landsdækkende annoncører som Nordisk Film og Danske Spil med fra begyndelsen. Samtidig tror de dog også på, at centrene vil ændre adfærden positivt i hallerne:
”Vi vil gøre en forskel og gøre hallen til hele byens forsamlingshus. Vi har spurgt ude i hallerne, hvad det er, de savner. De unge sidder foran internettet derhjemme – hvorfor så ikke lade dem blive ude i hallerne lidt længere og lade dem gøre det der? På internettet er der åbent døgnet rundt, så hvorfor ikke overføre det til det rent fysiske i hallerne,” spørger Michael Fast.
Han har sammen med sine tre medstiftere baggrund i foreningsidrætten, og de har foruden egne erfaringer brugt lang tid på at lytte til halinspektørers, klublederes og ikke mindst potentielle brugeres behov i hallerne. Dermed føler Around Sport sig godt rustet til at skabe det, de selv kalder et ’virtuelt klubhus’.
Idrætten skal tænke ungt
Around Sport har en løbende dialog med aktører inden for den organiserede idræt og mener, at nytænkning af rammerne for idrætten er afgørende, når det gælder om at holde på de unge:
”Der må jo være en grund til, at medlemstallene er faldet rundt omkring. Det er måske ikke sikkert, at det bare har noget med sporten at gøre, men kan også være noget med det, der foregår udenom,” mener Michael Fast. Han understreger dog, at der er tegn på nye tider nogle steder i idrætsbilledet:
”Der sker en udskiftning rundt omkring. Der kommer yngre kræfter til i bestyrelser, i haller og i klubber. De er måske mere vant til at tænke i pc, internet, mobiler osv. Det er dér, man kan ramme de unge. Hvis du ikke har det rigtige medie, så får de aldrig budskabet.”
Konstant udvikling afgørende
Ligesom idrætten skal udvikle og følge med tiden, er det ifølge Michael Fast også vigtigt, at Around Sport gør det samme. Mobilteknologi i underholdningscenteret er på tegnebrættet, booking af haltider vil måske kunne foretages hjemmefra via internettet og derefter fremgå på fladskærmen, og Around Sport vil derudover meget gerne samarbejde med andre nytænkende virksomheder, der kan medvirke til at give hallens brugere nogle gode oplevelser.
”Det er måske også den måde, forbundene skal tænke på – at skabe oplevelser ude i hallen. I stedet for det bare er at møde til kamp, spille kamp og gå hjem igen. Man kan få en ekstra event ud af en kamp. Og det behøver ikke kun være på superliganiveau. Det kan også være en søndag formiddag med aktiviteter i hallen,” mener Michael Fast.
Det håber han, at underholdningscenteret kan bidrage til – måske på sigt også i Norge, Sverige og Tyskland. Around Sport er derfor på udkig efter investorer for at sikre den fremtidige vækst. Helt aktuelt koncentrerer Around Sport sig dog om at få sat mellem 50 og 100 centre op i danske haller.
Sponsorhjælp til idrætten?
På sigt ser Michael Fast også gode muligheder i at hjælpe idrætten med sponsor- og annoncearbejde, som Around Sport har erfaret som en udfordring mange steder:
”Kan vi hjælpe dem med fundraising eller events, så vil vi meget gerne gå i dialog omkring det. Det kan være alt lige fra brætspil til at skaffe bolde. […] Det er frivillige, der sidder rundt omkring, og de har sjældent salgsekspertisen. Mange rødmer måske, når de skal ringe. De ved ikke, hvad de skal sige og føler, det er en dårlig aften, hvis de skal ringe rundt til sponsorer og tikke og bede om penge."