Rapport: Idrættens Iværksættere

02.03.2009

Af Martin Hedal
Idan identificerer og analyserer i rapporten 'Idrættens Iværksættere' en række virksomheder, der via teknologi tænker idrætten ind i nye sammenhænge.

På konferencen ’Idrættens Iværksættere’ i Frederikshavn den 26. februar præsenterede Idan hovedresultaterne fra projektet ’Idrættens Iværksættere’. Den endelige rapport er nu offentligt tilgængelig.

Rapporten analyserer idrættens iværksættere og portrætterer 25 primært unge danske virksomheder, der ved hjælp af mere eller mindre avanceret teknologi har udviklet et eller flere nytænkende produkter til idrættens verden.

Det kan eksempelvis være Interactive Sport Games’ analyseværktøj ’TrackMan’, der kan spore en golfbolds bane ved hjælp af militær radarteknologi, Global Goals runde fodboldmål eller GolfBox’ administrationssystem til golfverdenen.

Forskelle og ligheder
Rapporten bygger på 25 dybdeinterview med iværksættervirksomhederne og fokuserer gennemgående på barrierer og potentialer samt styrker og svagheder i virksomhederne. 

Rapporten viser, at idrættens iværksættere har mange forskelligartede udfordringer, men også flere ligheder. Eksempelvis tager de alle udgangspunkt i en eller flere af nedenstående fire tilgange til idræt:

  • Motivation til at dyrke idræt 
  • Forbedring af formidlingen af idræt 
  • Løsninger på praktiske/administrative udfordringer 
  • Underholdning

De største barrierer for vækst
Stort set alle iværksætterne vil gerne vokse – ikke mindst økonomisk. De møder dog en række barrierer undervejs i jagten på vækst.

For de it-relaterede virksomheder er det især manglen på arbejdskraft i it-sektoren, der er en betydelig udfordring.

Det er dog ikke alle iværksætterne, der skal finde flere ansatte. Hos de mindre virksomheder, der ikke har råd til ansættelser, ligger udfordringen i at knytte kompetencer til virksomheden på anden vis, så hverken de teknologiske eller kommercielle kompetencer kommer i underskud.

Rapporten viser således, at den rette blanding af kompetencer er meget afgørende for virksomhedernes succes, og hvis de ikke har dem selv, må de finde dem via en bestyrelse, en mentor, et ’advisory board’ eller andre dele af deres netværk.

Større samarbejde med idrætten på vej
Mange af idrættens iværksættere har baggrund i idrætten, men har kun i få tilfælde et tæt forhold til idrættens verden. De udtrykker i rapporten et ønske om at komme tættere på den danske idrætsverden og håber, at idrættens organisationer i højere grad end i dag vil se det som et udviklingspotentiale, når en iværksætter ringer til dem for at præsentere en ny idé. 


Idrætsiværksætterne vil også meget gerne i dialog med hinanden og en række andre relevante interessenter.

Idrættens nye ’matchmaker’ Active Institute præsenterede sig for iværksætterne på ’Idrættens Iværksættere’-konferencen og vil efter konferencen tage bolden op og styrke netværket mellem blandt andre idrætten, iværksætterne, offentlige institutioner og universiteterne. 

Læs mere

 
 
Hent rapporten 'Idrættens iværksættere'

Læs Idans portrætter af de 25 analyserede virksomheder

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.