Elevindflydelse styrker idrætsundervisning
En ny evaluering af Skoleidrættens Udviklingscenters (SKUD) projekter viser, at undervisningsdifferentiering og elevmedbestemmelse er nøgleord, hvis man vil have mere motiverede og engagerede elever i folkeskolens idrætstimer.
Omvendt er den såkaldte tankpasserpædagogik, hvor idræt og motoriske kompetencer blot 'hældes på' børnene, ufrugtbar, vurderer SKUD på baggrund af evalueringen, der har undersøgt indsatsen hos 11 skoler fordelt over hele landet.
Skolerne har taget skridtet til at udvikle undervisningsmetoderne, så den enkelte elevs forudsætninger og motivation i langt højere grad bliver tilgodeset:
”Mange elever er aktive i fritiden, så der kan være stor forskel på elevernes idrætslige kunnen allerede fra de yngste klasser. Jo ældre eleverne bliver, jo større præferencer vil de også få for en bestemt måde at bevæge sig på, og jo tydeligere bliver forskellen i motivation. Derfor er det nødvendigt at tage udgangspunkt i den enkelte elev,” siger SKUD-konsulent Lene Bjerre Terp i det seneste nummer af ’Idræt i Skolen’.
Som eksempel på øget demokrati i idrætsundervisningen anvender lærerne på projektskolerne 'Spilhjulet' som et redskab, der undervejs i undervisningen giver eleverne mulighed for at ændre på en aktivitets bane, mål, regler, bold mv.
Både elever med og uden boldøje kommer derved automatisk til at spille en afgørende rolle. Og det er samtidig med til at øge elevernes idrætsglæde.
Lærerne fastholder stadig styring
Selvom eleverne får mere medbestemmelse, betyder udviklingen ikke, at lærerne opgiver styringen og ansvaret i idrætsundervisningen. Den optimale metode består i at balancere forholdet mellem elevmedbestemmelse og lærerstyring, så det stadig ligger inden for Undervisningsministeriets Fælles Mål for undervisning i idræt:
”Det er vigtigt at holde fast i, at det er lærerne, der skal overskue faget og dets helhed, og at det er læreren, der har ansvar for, at undervisningen er forankret i Fælles Mål. Men det er stadig en rigtig god idé at give eleverne indblik i formålet med faget. På den måde vil eleverne bedre kunne gennemskue, at der er forskel på valgfrihed og elevmedbestemmelse,” siger konsulent for projektskolerne om elevmedbestemmelse, Pia Paustian, til ’Idræt i Skolen’.
Det næste skridt i projekterne er udviklingen af kurser, der kan hjælpe andre lærer og skoler med at indføre differentiering og elevmedbestemmelse i idrætsundervisningen.
SKUD forventer at offentliggøre den endelige evalueringsrapport inden jul.