Golf på Strøget
En lørdag eftermiddag tager René Pedersen og hans klub Gothersgade Streetgolf gerne en ni-hullers golfrunde i området omkring Strøget i København. Han stiftede i 2006 sammen med en kompagnon virksomheden Streetgolf, som har specialiseret sig i at udvikle udstyr til golf på gader og stræder.
Kombinationen af en golftaske, et scorekort, et flaghul, en golfmåtte, professionelle golfjern og en særligt stødabsorberende bold kan nu opleves rundt omkring i Danmark. Udbredelsen har dog ikke været helt så hurtig som håbet, fortæller René Pedersen:
”Det er gået ok, men ikke godt nok. Vi har underskud på en del hundrede tusinde.”
Forklaringen på den stilfærdige start er ifølge René Pedersen, at Streetgolf ikke har haft tid nok til salgsdelen, og at det tager noget tid at indføre et nyt produkt, der prismæssigt ikke ligger i den billige ende:
”Idéen er sjov, men fra at synes, det er fedt og til at købe sit eget sæt derhjemme eller til sommerhuset, er der et stykke. Den lille tærskel havde vi overset, tror jeg. Det er forholdsvist omkostningstungt at købe et sæt, fordi det er rigtigt golfudstyr. Et startsæt med jern, taske, bolde, måtte og flag koster 12-1300 kr. Og hvis du er otte drenge, der skal ud, skal du i hvert fald have fire sæt.”
Skal gøres ordentligt
Streetgolfs to mand tjener deres penge på andre forretninger – bl.a. i reklameverdenen - og er derfor langt fra fuld tid på golfprojektet. Derfor har der ikke været meget tid til salget. Til gengæld brugte de en del ressourcer på at lancere og udvikle golfsættet:
”Vi har en professionel indgangsvinkel til det. Gør man det, skal man gøre det ordentligt. Vi har lavet et produkt, som lige så godt kunne have været produceret af Nike. Det ligner ikke noget, der er lavet i en kælder. Du er nødt til at lave et 100% professionelt setup fra starten, hvis du har ambitioner med det,” forklarer René Pedersen og uddyber:
”Hvis 10.000 til en designer gør forskellen på, om du får en ordre til 100.000 eller 200.000, så er de 10.000 lige pludselig givet meget godt ud.”
Så selv om Streetgolf er et projekt skabt på baggrund af en personlig begejstring for produktet, så er det samtidig med et internationalt kommercielt sigte:
”Selv om vi er nogle drengerøve, når vi laver det her, så er det også noget med, om vi kan skyde det af på et tidspunkt eller sælge det til en sportsproducent,” fortæller René Pedersen.
Forretning - ikke forening
René Pedersen ser streetgolfklubber skyde op stille og roligt, men det er ikke med et foreningssigte, at Streetgolf er stiftet:
”Vi er ikke foreningsmennesker, så vi prøver ikke at sætte et stort foreningssetup op. Vi er måske mere gået ind i det med markedsøjne end med foreningsøjne. Vi kan bare godt lide at have det sjovt og føre idéer ud i livet.”
Som så mange andre streetsportsgrene tager ’gadegolf’ altså også udgangspunkt i gadens uformaliserede liv. Et overordnet organ, der blandt andet kan arrangere turneringer, kan ifølge René Pedersen blive aktuelt på et senere tidspunkt, men det er ikke et mål i sig selv:
”Vi ser det mere som noget undergrundsagtigt. Vi er meget handlingsorienterede. Jeg har ikke lyst til at skulle redegøre for et eller andet foran et udvalg på otte mennesker. For så sker der ikke noget. Der er vi måske mere i den markedsorienterede verden og vil hellere snakke med store brands, som kan hjælpe os, frem for at ringe til DIF eller noget andet.”
Virksomheder er en ny målgruppe
Det brede forbrugermarked var Streetgolfs umiddelbare målgruppe, men belært af salgserfaringerne vil de nu i højere grad fokusere på virksomheder og eventarrangører.
”Det, tror jeg, kan være en nemmere måde at komme ud på, fordi de på én gang kan aftage 20 sæt og aktivere en masse mennesker. Det er sværere at få fire venner til at brænde 5.000 af,” vurderer René Pedersen.
På sigt er det dog målet, at fire venner mange forskellige steder i verden vil investere 5.000 kr. i fire grønne golfsæt fra Streetgolf:
”Måske vil det køre, som det kører nu, og vi får langsomt solgt det lager, vi har nu. Folk spiller lidt og hygger sig med det. Men vi håber jo på, at det lige pludselig booster fuldstændig en eller anden dag. Vi har søgt varemærkerettigheder på både streetgolf og urbangolf i det meste af Europa. Vi gider ikke tænke småt. Hvis vi kan få det til at boome herhjemme, kan vi også få det til at boome andre steder,” spår René Pedersen.