Web-tv for fodboldfans
Fodboldsitet 442.dk har været i luften siden 6. april i år. Her kan fans af eksempelvis Frem, Viborg eller Brøndby se web-tv-indslag, der går bagom det, de ser på tv-skærmen i weekenderne. Redaktør Allan Hvid har tidligere arbejdet på Viasat. Han startede sidste år det specialiserede, dybdegående fodboldsite Coppadiem, men har nu med 442.dk kastet sig over web-tv-historier fra Superligaens og 1. Divisions dagligdag, fordi han ser et stort potentiale netop der:
”Vores udgangspunkt var, at vi syntes, der var et hul i markedet - i dækningen af dansk fodbold, der jo er 80% live på tv. Tv søger meget de historier, der handler om personer, i stedet for at kigge på, hvad der egentlig sker i dansk fodbold. Vores idé er, at mens alle andre bruger krudt på live-dækningen, så bruger vi krudt på hverdagen – der hvor tingene sker og alle forberedelserne. Vi er med ved træningen, tager med til fysioterapeut eller med fanklubben på tur.”
442.dk har også andre features for fodboldelskeren, men det er web-tv, der er den store satsning. 20 reportere dækker klubberne rundt omkring i landet med hver deres lille kamera. De producerer direkte til nettet og i en helt anden kvalitet end tv’s – og det er netop pointen:
”Du kan sikkert ikke tage ti af vores indslag og vise dem på tv, fordi kvaliteten er dårligere. Men det er ok, når du laver noget i Frem eller Thisted. Vi skal selvfølgelig udvikle os på kvaliteten, men det må aldrig blive en decideret nyhedsudsendelse. Det skal lugte af fodbold. Og netop fordi det er web-tv, kan man gå på kompromis med nogle af billederne,” forklarer Allan Hvid.
Drengerøvsmålgruppe
Allan Hvid er selv mindre investor i 442.dk, mens hovedinvestoren er manden bag succeser som fodboldsitet bold.dk og bettingselskabet Bet24, Holger Kristiansen. Han har i dag selskabet Ecosys Media, der ud over 442.dk også står bag fodboldmagasinet 90M, pokerportalen GR8Poker og spillekanalen Odds1.dk. Det er 'drengerøvsmedier', og Allan Hvid lægger heller ikke skjul på, at styrken ved 442.dk er en veldefineret og dedikeret målgruppe:
”Man kan være sikker på, at hvis man rammer en sport eller en specifik målgruppe, så er det folk, der er meget dedikerede. Du får meget dedikerede brugere.”
Han ser også kommercielle muligheder i at ramme lignende målgrupper i andre idrætsgrene, men i første omgang handler det for 442.dk om dansk fodbold. Opstarten er et spørgsmål om tålmodighed, da markedsføringsbudgettet har været meget begrænset, og strategien går på at lade kendskabet til 442.dk sprede sig som ringe i vandet hos fodboldfans, i fodboldbranchen og via klubbernes hjemmesider.
Der kommer ifølge Allan Hvid dagligt nye brugere til 442.dk, men siden er endnu ikke oppe på et niveau, hvor indtægterne fra sidens annoncører modsvarer udgifterne.
Hård konkurrence
Der er hård konkurrence på fodboldindhold på internettet. Alene i Danmark satser flere af aviserne og tv-stationerne på fodbold på nettet, og derudover kæmper specialiserede fodboldsites som bold.dk, tipsbladet.dk, fodboldnyt.com, indkast.dk, netsuperligaen.dk, totalbold.dk og mange flere om fodboldnørdernes gunst.
Ingen satser dog som 442.dk på web-tv med hverdagens danske fodboldhistorier. Dermed skiller 442.dk sig ud, men det kan samtidig være en udfordring at vænne de inkarnerede fodboldfans til det nye tiltag:
”En udfordring er at få budskabet ud - at komme ind i folks bevidsthed. Mange har været inde på 442.dk via et link og har set et indslag, men så har de måske glemt det igen. Først fjerde-femte gang bliver de for alvor opmærksomme på det. At nedbryde folks vaner og skabe nogle nye er svært,” fortæller Allan Hvid.
Han understreger samtidig, at det i konkurrencen mellem de utallige fodboldmedier bliver helt afgørende at skille sig ud på indholdet:
”Det eneste, du kan konkurrere på, er indholdet. Har du noget, brugerne vil have, så kommer de til dig. Du kan ikke lokke folk ind i butikken under falske forudsætninger, så kommer de ikke igen,” vurderer Allan Hvid.
Han forudser en række fusioner og opkøb af de mindre fodboldsites i nær fremtid.
Bryder med traditionel mediedækning
Med den hastige udbredelse af bredbånd og levende billeder på nettet de senere år ønsker Allan Hvid med 442.dk også at bryde med den traditionelle mediedækning af fodbold i Danmark. Han giver et eksempel fra Norge på nytænkning med levende billeder:
”En klub som Rosenborg i Norge har deres egen tv-station og studie på stadion. Da de spillede 1-1 mod Chelsea for to år siden, var de med på Stamford Bridge for at lave interviews. Det er der jo ikke nogen danske klubber, der laver. Og det har nok lidt med tradition at gøre.”
Et andet traditionsbrud kan i fremtiden blive at dække kvindefodbold i langt højere grad, end det sker i dag – via web-tv:
”Der er jo 60.000 kvindelige fodboldspillere i Danmark, og hvis 10% af dem synes, det kunne være sjovt at se, så har man 6.000 brugere om måneden. Det marked er ikke efterprøvet endnu,” fortæller Allan Hvid.