Spinningcykel for børn på vej
Den 20 mand store virksomhed Body Bike har de seneste fem år oplevet konstant fremgang. I midten af 1990’erne stod den første cykel klar, men særligt i dette årti har den danske producent af spinningcykler haft succes med sin karakteristiske cykel.
Med en omsætning på ca. 40 mio. kr. årligt på baggrund af et salg på 10.000 cykler er Body Bike ifølge direktør Uffe Asbjørn Olesen nået en milepæl. Han har været i virksomheden siden 2004 og har hvert år kunnet glæde sig over årsregnskabet:
”Vi har haft vækst på mellem 15 og 20% hvert år de sidste fire år,” fortæller han.
Børnene skal med
Succesen skal nu overføres til børnene. Uffe Asbjørn Olesen vil gerne have spinningcyklerne ind i skoler, institutioner, foreninger, ferielejre og andre steder, hvor børn færdes.
Body Bike har derfor udviklet en helt ny model, 'Body Bike Magic', dimensioneret til børn i alderen 8-15 år. Det sker på baggrund af en mavefornemmelse, afslører Uffe Asbjørn Olesen:
”Vi satser her. Vi har ikke lavet markedsundersøgelser eller fokusgrupper. Det her er en mavefornemmelse, og den går vi 100% efter. Du kan ikke analysere dig ud af al ting.”
Body Bike har arbejdet på 'Magic'-cyklen i halvandet år, og den lanceres til marts 2009 på en stor fitnesskongres i USA. Visionen er klar:
”Jeg vil gerne have, at de i skolerne har 12-15 cykler i deres redskabsrum, som de trækker ud. Deres lærer er certificeret. De sætter den musik på, de unge kan lide. Og så kører det – og de sveder. Og alle sammen får en sejr. Der er ingen af dem, der falder igennem, for der er ingen ur og ting, man kan blive målt på. Alle kan cykle, og den kan ikke vælte. Vi henvender os til alle børn og specielt til dem, der har brug for lidt ekstra hjælp,” forklarer Uffe Asbjørn Olesen engageret.
Kvalitet i højsædet
Body Bike har 33 distributører rundt omkring i verden og sidder solidt på det hjemlige marked. Hvert år sælger cykelproducenten mellem 1.500 og 2.000 spinningcykler til danske fitnesscentre, men det vil ikke fortsætte, forudser Uffe Asbjørn Olesen. For cyklerne er af en sådan kvalitet, at de er svære at slide op:
”Vi har cykler ude i markedet, som er 8-9 år gamle, og de vil ikke bytte dem. De vil ikke have nogle andre.”
Ud over kvalitet er design og konstant udvikling i højsædet hos Body Bike. Spinningcyklerne kunne måske produceres i Kina, men det ville spolere virksomhedens stærke lokale forankring i Frederikshavn og ifølge Uffe Asbjørn Olesen heller ikke nødvendigvis føre til større effektivitet:
”Vi befinder os i et Europa, som har et forholdsvist højt lønniveau, hvis vi skal sammenligne det direkte med Asien. Det er da en ulempe. Men et eller andet sted tror jeg, at vi har valgt den rigtige hest. […] Vores er jo en nicheproduktion. 10.000 enheder er jo ikke kæmpestort. De, der har prøvet at rykke produktionen til Kina, begynder stille og roligt at flytte tilbage igen. De kan ikke styre det. Man skal være af en eller anden størrelse for at kunne håndtere sådan noget.”
Internationale udfordringer
Body Bikes cykler har et karakteristisk design med et 'usynligt' svinghjul, der ikke skal rengøres. Det kan på nogle markeder være en stor udfordring for Body Bike at trænge igennem den traditionelle opfattelse af, hvad en spinningcykel er:
”Den største hindring har været konservatisme – det der med, at man skal kunne se et hjul. Tyskland er den sidste nød, der skal knækkes. Når de ikke kan se et hjul, er det ifølge dem ikke en spinningcykel. De forsøger at tage noget outdoor indoor,” forklarer Uffe Asbjørn Olesen.
Hvad vi i Danmark og Skandinavien opfatter som flot og brugervenligt design slår dermed ikke nødvendigvis igennem i alle andre lande.
Samtidig er det heller ikke alle lande, der kan være med prismæssigt, når der satses på kvalitet og design. Uffe Asbjørn Olesen gør eksempelvis opmærksom på, at Sydamerika er svær at have med at gøre. Omvendt har Body Bike også en konkurrencemæssig fordel i andre lande netop ved at producere en gennemarbejdet cykel:
”Konkurrencen er benhård, hvis det er pris, vi snakker. Men hvis vi skal snakke pris og kvalitet i sammenhæng med hinanden, så har vi ingen konkurrenter groft sagt.”
Engagerede medarbejdere
Body Bike lever højt på sine engagerede medarbejdere. Det hænger ikke mindst sammen med virksomhedens produkt, mener Uffe Asbjørn Olesen:
”Jo flere cykler, vi kan sælge, jo flere glade mennesker tror jeg, der bliver. Det er sådan noget, vi snakker om i kantinen. Vi kunne arbejde på en cigaretfabrik, men det ville slet ikke være det samme. Du ville slet ikke lægge den samme kærlighed i det. Vores styrke er helt klart vores alle sammens engagement i vores produkt. Vi er alle sammen ’committet’ til det her.”
Direktøren i den stærkt specialiserede nordjyske produktionsvirksomhed er derfor fortrøstningsfuld i forhold til de fremtidige udfordringer. Han ser samtidig lyst på fremtiden på baggrund af samfundets øgede fokus på fitness og sundhed. Det har ført til udviklingen af 'Body Bike Magic', men det genererer også nye markeder til Body Bike:
”Jeg ved, at vores cykler bliver brugt i flere og flere foreninger. De vil jo have et fitnesscenter i de her små samfund. Jeg kan allerede nu se, at vi leverer cykler til små samfund og byer, som jeg aldrig havde hørt om før.”