Nyt støttekoncept pænt modtaget
05.08.2008
Af Søren BangUdkastet til nyt støttekoncept for Team Danmark i perioden 2009-2012 får en overvejende pæn modtagelse i de høringssvar, som 15 specialforbund samt DIF og aktivkomitéen har indsendt i forbindelse med en høringsproces henover sommeren.
Blandt de områder, som generelt bliver rost, er Team Danmarks ønske om at styrke talentudviklingen og ekspertbistanden, forenkle administrationen og indføre mere nuancerede mål for den sportslige udvikling.
Konceptet med fire støttekategorier får også en god modtagelse i de fleste høringssvar. Flere roser desuden Team Danmark for større åbenhed i forbindelse med denne revidering af støttekonceptet sammenlignet med den seneste revision.
Tvivl om kommercielle muligheder
En række forbund har dog kritiske kommentarer til støttekonceptets ambitioner om at forbedre forbundenes evne til at udnytte sportens kommercielle aspekter – ikke mindst hvad angår de forbund, hvis egenfinansiering af elitearbejdet ligger under 40 procent.
Blandt andet skriver svømmeunionen i sit høringssvar, at man ikke vil kunne fastholde den nuværende elitesatsning, hvis forbundet skal bidrage med 40 procent, og at de kommercielle potentialer primært findes på breddesiden.
På samme vis rejser bl.a. kano- og kajakforbundet og DIF tvivl om, hvor store de reelle kommercielle muligheder er i en række idrætsgrene.
Behov for afdækning af potentiale
Bag diskussionen ligger spørgsmålet om, hvordan dansk eliteidræt kan skaffe de ekstra midler, som bl.a. Idan i sin nylige evaluering af Team Danmarks støttekoncept pegede på er en forudsætning, hvis Danmark på længere sigt vil fastholde sin internationale sportslige position.
Således har Team Danmark her op til OL peget på, at idrætten skal sikre flere kommercielle indtægter, men også at man fra politisk hold bør overveje, om man ønsker at fastholde de sportslige målsætninger og i givet fald vil være indstillet på at betale for det.
Idan har i en kommentar fastholdt, at specialforbundene og Team Danmark bør afdække, om der på længere sigt er uudnyttede kommercielle potentialer i dansk eliteidræt, som kan være med til at øge aktivitetsniveauet.
Det gælder bl.a. i forhold til udviklingen af interessante stævner, medieinteressen og attraktive sponsorkoncepter.