Virksomheden bag Morten Olsens tusinde hjælpetrænere
Der er penge i sportens spænding og fællesskaber. Det skaber spænding i hver SAS Liga-runde, når du har sat dit eget hold hjemme på computeren, og det skaber sociale fællesskaber på eksempelvis arbejdspladsen, når du konkurrerer med kollegerne om at sætte det rette Tour de France-hold i en managerpulje.
Swush.com har oplevet en stigende interesse for sine online managerspil, siden virksomheden i 2000 satte sig for at rykke sportsmanagerspil baseret på virkelige begivenheder over på nettet. De to partnere i Swush.com Ole Christensen og Jesper Carstensen sprang fra reklamebranchen og ind i managerverdenen. Det har de absolut ikke fortrudt i dag, hvor syv ansatte på Vesterbro i København servicerer fodbold-, cykel-, golf-, ishockey- og Formel 1-managers i Danmark, Norge, Østrig og Schweiz. Et resultat på over to mio. kr. i 2006 vidner om en sund forretning. Og det er kun begyndelsen, håber Ole Christensen:
”Begrebet managerspil er helt klart noget, der vokser i bevidstheden hos folk. Det er der ingen tvivl om. Vi får flere deltagere, og folk har generelt en øget interesse for det, kan man mærke.”
Mere eksport på vej
B.T.’s Drømmeholdet har fra tidligt i forløbet været vigtigt for Swush.com. Under de store fodboldslutrunder er tusindvis af danskere eksempelvis villige til at lægge 59 kr. for at lege landstræner et par uger. At succesen er så forholdsvist stor i et så lille land som Danmark vidner ifølge Ole Christensen om gode eksportmuligheder:
”Hvis tingene kan fungere i Danmark med brugerbetalte ting, så burde det også kunne hænge sammen i udlandet, da Danmark er ufatteligt lille. Så hvis man kan skabe et godt produkt på baggrund af de fem mio. mennesker, så skulle der ligge et rigtigt sjovt marked ud over grænserne.”
Swush.com er kommet til Norge, Schweiz og Østrig, men rækken af lande og størrelsen på aftalerne vil managerdrengene gerne udvide i fremtiden. Det er imidlertid ikke altid lige let af kopiere et dansk system baseret på brugerbetaling til lande, der ikke er helt så langt fremme teknologisk:
”Schweiz og Østrig er nogle lidt konservative markeder og et par år bagud i forhold til os med alt, hvad der gælder online – om det så er spil eller andre onlineydelser, man betaler for. Også i Spanien har man ikke haft samme lyst til at betale for produkter på nettet, som man efterhånden er ved at vænne sig til herhjemme.”
Ole Christensen gør dog samtidig opmærksom på det enorme potentiale, der er på eksempelvis det amerikanske marked, hvor over 10 mio. hjemmemanagers spiller med i den amerikanske fodboldliga NFL.
Lille virksomhed både en fordel og en ulempe
Virksomheden har i dag både udviklere, sportseksperter og kreative folk ansat. De to partnere har gjort sig mange forretningsrelaterede erfaringer siden 2000:
”Der var ikke nogen af os, der havde erfaring med at drive virksomhed, og det var et stort spring. Der var en masse spørgsmål. Det har vi så lært på den hårde måde. Der er selvfølgelig en masse ting omkring forretningsudvikling og salg, som ikke har været vores styrke. Eksport er også noget meget nyt for os,” fortæller Ole Christensen.
På de områder ville Swush.com gerne have haft kompetencerne i huset fra begyndelsen. Det har ikke været muligt i en lille organisation, og den begrænsede størrelse er også stadig skrøbeligheden i selskabet:
”Svagheden er måske også, at vi ikke er større, end vi er. Vi er selvfølgelig afhængige af at kunne få arbejdskraft – og kan ikke tilbyde lige så meget som nogle andre. I hvert fald ikke på lønsiden”, har Ole Christensen måtte konstatere.
Som it-baseret virksomhed har Swush.com således også oplevet den store mangel på arbejdskraft i it-sektoren – dog uden at det endnu decideret har hindret nyansættelser.
Virksomheden ser imidlertid ikke udelukkende den begrænsede størrelse som en ulempe på markedet:
”Det, der er styrken ved at være sådan et lille firma, er, at når man får en idé, kan man få den ført ud i livet ret hurtigt. Og det er nok noget af det, vi skal blive ved med at holde fast ved – at vi kan tilpasse os markedet meget hurtigt,” vurderer Ole Christensen.
Indtil videre har Swush.com fundet sin plads på et marked, hvor over 1,5 mio. hold har deltaget i deres webbaserede managertilbud.