Sponsormarkedet holder skansen

20.05.2008

Af Henrik H. Brandt
Det danske marked for sportssponsorering nåede op på 1,182 mia. kr. i 2007, vurderer Dansk Oplagskontrol. Sportens mediemarked vil ændre sig fundamentalt i de kommende år.

Danske annoncørers forbrug på sportssponsorering havde en beskeden vækst på 4,1 pct. i 2007 til i alt 1,182 mia. kr. Dermed holder sportssponsorering sin markedsandel på lige knapt fem pct. af det samlede reklameforbrug i Danmark, mens der til gengæld sker drastiske forskydninger på dele af det øvrige marked.

Dansk Oplagskontrols årlige Reklameforbrugsundersøgelse viser en fortsat tendens til, at annoncering på internettet i løbet af et år eller to bliver den dominerende annonceringsform i Danmark.

Internettet steg i 2008 fra 1,794 mia. kr. til 2,502 mia. kr., og da forbruget på tv-reklamer samtidig er stagnerende og udgjorde 2,516 mia. kr. i 2007, mens dagbladene oplever en dramatisk oplags- og annoncekrise med et fald i annonceomsætningen på 7,6 pct. i 2008 til i alt 3,229 mia. kr., kan man roligt konstatere, at der er store strukturelle forskydninger i gang på mediemarkedet, som også påvirker sportens kommercielle position.

For det første tyder alt på, at internettet som annoncemedie vinder i popularitet. Og da internettet fortsat ikke er ’taget i brug’ af hele befolkningen, er vækstpotentialet enormt. Også for sporten, der har mange attraktive varer på hylderne, som kan generere trafik og dermed omsætning på internettet, hvis sporten spiller sine kort rigtigt.

Opbrud på mediemarkedet
Omvendt oplever topsportens største ’indtægtskilde’ ved siden af sponsorerne, nemlig tv-mediet, vanskelige tider. Omsætningen er stagnerende på annoncesiden. Det er ikke mindst derfor, tv-stationerne i stigende grad satser på abonnementsindtægter fra kabel- og parabolkunder og i stigende grad også fra bredbåndskunder for at få regnestykkerne til at gå op.

Fodbold og håndbold spiller en væsentlig rolle i det spil, hvilket den nye tv-aftale for SAS Ligaen, der formelt træder i kraft næste sommer, vidner om. Fra sommeren 2009 vil alene dansk klub- og landsholdsfodbold indkassere over 400 mio. kr. årligt i rettighedsbetalinger, men det synes samtidig sikkert, at rettighedsmarkedet til levende billeder fra sport i stigende grad vil omfatte rettigheder til web tv og mobilt tv og ikke kun til det traditionelle tv-medie.

Nye sportsportaler
I det spil vil tv-stationerne i stigende grad få selskab af andre medietyper i kampen om rettighederne. En bekræftelse på den tendens er Det Berlingske Officins (Berlingske Tidende, B.T. og Urban) kommende fælles internetsatsning, www.sporten.dk, der går i luften den 1. juni. 

Jyllands-Posten/24 Timer gik allerede tirsdag i luften med den fælles sportsportal www.spn.dk, hvor størsteparten af de to dagblades sportsindhold i princippet bliver løbende og gratis tilgængelig på internettet, på længere sigt måske sågar i kombination med levende web tv-billeder fra TV 2 Sport.

Værdien af sportssponsorater

 
 
Udviklingen i værdien af sportssponsorering på det danske marked i de seneste 14 år:

Mio. kr.
1994:   290
1995:   339
1996:   407
1997:   526
1998:   525
1999:   612
2000:   583
2001:   680
2002:   776
2003:   824
2004:   973
2005: 1060
2006: 1136
2007: 1182

Kilde: Dansk Oplagskontrol, Reklameforbrugsundersøgelsen 2007, maj 2007.

 

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.