Web tv viste potentialet
02.05.2008
Af Henrik H. BrandtOrienteringsløb er som så mange andre idrætsgrene ramt af et polariseret mediebillede og manglende tv-interesse fra tv-stationer og sponsorer selv for de store arrangementer, men et aktuelt eksempel fra et af verdens største orienteringsløb viser et interessant potentiale for at skabe indtægter via web tv produktioner fra store sportsbegivenheder.
Arrangørerne af den traditionsrige 10Mila orienteringsstafet i Sverige gennemførte i den forgangne weekend at sælge i alt 3622 pakker med adgang til web TV transmissioner fra det prestigefyldte stafetløb, der strækker sig over mere end et døgn. Pakkerne gav mulighed for at vælge mellem forskellige klasser og for at den enkelte seer kunne kombinere en almindelig tv-produktion fra løbet med billeder fra en fast kameraposition samt såkaldt GPS-tracking, hvor holdenes vejvalg på banerne kunne følges. GPS-trackingen var leveret af den danske virksomhed TracTrac.
Ambitiøs produktion
10Milas set up er en ambitiøs produktion, der ikke kun leveres til web tv, men i lige så høj grad til selve løbspladsen, hvor de ca. 10.000 løbere samt tilskuere kan følge udviklingen på storskærm. Ikke desto mindre solgte arrangørerne web tv pakker for næsten 200.000 svenske kroner, og kombinerer man indtægterne fra salg af web tv-pakker med den øgede værdi for løbets sponsorer. deltagere og tilskuere af den ambitiøse formidling af begivenheden, synes det fremtidige potentiale åbenbart. Også for den ansvarlige for 10Mila-organisationen, løbsleder Henrik Boström.
”Interaktiviteten i web tv overstiger langt almindeligt tv. Jeg siger ikke, at vi ikke skal arbejde for også at komme i ’almindeligt tv’, men ikke for enhver pris. Måske skal vi selv udbygge konceptet via web tv, få GPS-sendere på alle hold, en teknik, der fungerer og et godt koncept. Derfra kan vi sælge sporten videre,” konkluderer Henrik Boström.