Flotte karakterer til foreningsbaseret fitness
24.04.2008
Af Kasper Lund KirkegaardFitnesscentre fungerer ikke kun som kommercielt drevne idrætstempler, men også i regi af initiativrige idrætsforeninger.
Det er lykkedes DGI at blive til en vigtig medspiller og initiativtager inden for motionsidrætten ved at udvikle og understøtte 46 foreningsbaserede fitnesscentre over hele landet gennem projektet ’DGI træningskultur’.
Det konkluderer en ny evalueringsrapport, som Idan netop har offentliggjort.
Evalueringen analyserer DGI-projektets interne styrker og svagheder samt DGI’s placering i det mere nuancerede idrætsbillede, som idrætsorganisationen står over for. Ændringerne i danskernes motionsvaner har således fået DGI til at ændre organisationsform og søsætte projekter, hvor der satses på udvikling og nytænkning af den traditionelle foreningsidræt.
Det er ikke uproblematisk, når DGI’s ledelse med lanceringen af en ny virksomhedskultur bevidst forsøger at udfordre de traditionelle holdninger og værdier i foreningskulturen, hvilket også afspejler sig i DGI træningskultur.
Men overordnet konkluderer evalueringen, at DGI træningskultur har været et succesrigt udviklingsprojekt, der har formået at understøtte og ændre lokale foreningskulturer mod fleksibelt organiserede motionsaktiviteter og nye fællesskabsformer inden for den foreningsbaserede tradition.
Foreninger glade for projektet
Denne konklusion bliver i evalueringen understøttet af to spørgeskemaundersøgelser, der viser, at foreningerne generelt bedømmer projektet positivt.
Herudover konkluderer rapporten blandt andet, at DGI træningskultur er:
- Et udviklingsprojekt, der på fin vis trækker på erfaring og fornemmelse for foreningers forskellighed og behov.
- Et udviklingsprojekt, der understøtter lokale ideer via kvalificeret rådgivning, konsulentbistand og konkurrencedygtige økonomiske vilkår.
- Et udviklingsprojekt, der har skabt stor medlemsinteresse for fitnessrelaterede uddannelsesforløb og vist en generel vilje fra DGI til løbende at tilpasse uddannelsesforløbenes faglige indhold til nye markedskrav.
- Et tilbud til en ny medlemsskare, hvoraf en tredjedel kommer fra fysisk inaktivitet.
- Båret af en projektgruppe i DGI træningskultur, der af respondenterne fremhæves som vidende, engageret og åben for lokale forskelle.