DGI får hovedsponsorer
Forsikringsselskabet Codan og sportskæden Intersport bliver i de kommende tre år hovedsponsorer for Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, DGI.
Det er første gang, at en af idrættens tre store frivillige hovedorganisationer indgår brede hovedsponsorater. I DGI ser direktør Søren Brixen det som udtryk for, at breddeidrætten og organisationens værdier er så markante, at der kan skabes synergi med erhvervslivet.
”Det er et gennembrud for breddeidrætten i Danmark,” kalder han det i en pressemeddelelse, hvor DGI og de nye sponsorer også lægger vægt på, at man har et værdifællesskab omkring DGI’s betoning af 'fællesskab, sundhed og udfordringer'.
”DGI leverer et seriøst arbejde for at styrke danskernes idrætsvaner og sundhed, og det vil vi gerne bakke op om. Desuden tror vi på, at sponsoratet kan styrke vores synlighed og lokale forankring – og dermed vores kommercielle muligheder,” siger administrerende direktør Mikael Kold fra Intersport.
Ukendt sponsorbeløb
I sponsoraftalerne indgår et årligt beløb til DGI samt aftaler om en række fælles aktiviteter. Parterne ønsker dog ikke at offentliggøre, hvilke beløbsstørrelser der er tale om, ligesom hovedparten af de bebudede aktiviteter endnu ikke er offentliggjorte eller på plads i alle detaljer.
Over for Idan.dk nævner Søren Brixen dog tilbud om ulykkesforsikringer i forbindelse med DGI’s fodbold- og håndboldskoler samt markedsføring af DGI-aktiviteter gennem Intersport som nogle af de elementer, der indgår i aftalerne. Desuden bliver hovedsponsorerne en del af landsstævnet i 2009.
Har opgivet principiel modstand
Den nye sponsoraftale ligger i forlængelse af DGI’s mere forretningsinspirerede indgang til arbejdet, som man på udvalgte områder er slået ind på.
Samtidig gør den endegyldigt op med den principielle modstand mod sponsoraftaler, som tidligere var god tone i landets næststørste idrætsorganisation.
Kursskiftet er sket gradvist. Således afviste DGI's formand, Søren Møller, allerede for to år siden den principielle modstand.
"Hvis vi kan lægge 10 millioner oven i tipsmidlerne, kan vi enten lave flere aktiviteter eller gøre vores tilbud billigere for deltagerne," argumenterede han dengang i forbundets blad, Udspil.
DIF har smallere sponsorater
Hos den anden store idrætsorganisation, DIF, er der i specialforbundene en lang tradition for at indgå sponsorater, men typisk med udgangspunkt i elitearbejdet.
DIF har selv været tilbageholdende med at indgå egentlige hovedsponsorater. I stedet har man satset på mindre sponsorater i tilknytning til konkrete projekter eller indgået aftaler på udvalgte områder som det olympiske arbejde.
Ifølge kommunikationschef Morten Mølholm Hansen bunder politikken ikke i nogen principiel modstand mod sponsorater, men historisk snarere i et ønske om at undgå konflikter med specialforbundenes sponsorinteresser. På det seneste har DIF dog satset mere offensivt på at udnytte sine kommercielle muligheder gennem oprettelsen af markedsføringsselskabet Sport One Danmark i samarbejde med Team Danmark.
Samlet set har det danske sponsormarked inden for idrætten været i kraftig vækst. I 2006 rundede markedet 1,1 milliard kroner.