Fitness for kvinder breder sig
På blot seks måneder er ti rene kvindekoncepter åbnet på det danske fitnessmarked. Dermed tyder meget på, at udviklingen i Danmark følger det samme mønster som i Tyskland, som i de senere år har oplevet kraftig vækst i antallet af fitnesscentre for kvinder.
Mest markant er introduktionen af kæden Butterfly Women, der på rekordtid har åbnet fem centre i Danmark. Derudover har kæden netop offentliggjort planlagte åbninger af ydermere to centre i marts 2008. Ifølge franchise-koordinator Michael Rolver har interessen vist sig at være meget stor. "Målsætningen i 2008 er at åbne yderligere ét center hver måned," siger han til idan.dk.
Dermed kan Butterfly Women måske få en overraskende central rolle på det danske marked. Den amerikanske kæde Curves, som ellers dominerer markedet for kvindefitness i flere andre lande, åbnede ganske vist i januar 2006 et testcenter i Vejle, men har indtil videre ikke fulgt op med en større udbygning af kæden i Danmark.
Målrettet koncept og træningsfaciliteter
Selve kvindekonceptet stammer oprindelig fra USA og tager afsæt i grundtanken om at modne, motionsuvante kvinder gerne vil træne i ugenert i afslappede rammer. Målgruppen er derfor primært kvinder i alderen over 35 år, der har klare krav til træningssituationens intimitet.
Ligeledes er koncepternes succes betinget af faciliteternes indretning og beliggenhed. Centrene ligger ofte midt i boligområder, er generelt små og intime og bygget op omkring et cirkelkoncept, hvor man går fra maskine til maskine tilpasset kvinders behov.
Som noget ekstra tilbyder enkelte af centrene også wellnessafdelinger, massage, foredrag, events og kostrådgivning mod merbetaling.
I modsætning til traditionelle centre tyder noget på, at de nye konceptcentre formår at tiltrække andre og lidt ældre kundegrupper. Markedsføringen retter sig i forlængelse af konceptet i høj grad mod kvinder over 30, og centrene modtages ofte positivt af indvandrerkvinder og handicappede, som sætter pris på at være fri for nysgerrige eller fordømmende blikke.
Fitness for kvinder vil vokse i 2008
Hovedparten af de nyåbnede kæder er amerikanske koncepter, der nu har fundet vej til det danske marked.
I modsætning til den tyske fitness-sektor er den danske sektor stadig i generel vækst, og man må formode, at der er i årene fremover vil være rigeligt plads til de nye centre med kvindekoncepter. Således søges der også på flere at koncepternes hjemmesider ivrigt efter potentielle franchisetagere, så koncepterne kan spredes til andre dele af landet.
Den typiske pris for at gå i centrene ligger på lidt over 300 kroner om måneden.
Kæde/Center |
Antal centre |
Yderligere info |
Butterfly Woman |
5 |
|
Welness for kvinder |
2 |
|
Curves, Vejle |
1 |
|
Easy Lounge, Odense |
1 |
|
Nomen, Kolding |
1 |
|
fitness dk |
1 |