Ny vækst i sponsormarkedet
13.09.2007
Af Søren BangMed samlet omsætning på 2.583 millioner kroner i 2005-2006 oplevede det danske sponsormarked igen et år i fremgang, skriver sponsorbureauet Promovators nyhedsbrev Sponsor NYT på baggrund af egne tal og Dansk Oplagskontrols analyse 'Det Danske Reklamemarked 2006'.
Promovator vurderer, at der i forhold til året før var tale om en stigning i omsætningen på 10,3 procent. Dermed fortsætter væksten i branchen, som siden 2000 er vokset med mellem 6 og 18 procent hvert år.
Målt i absolutte tal er sporten fortsat klart dominerende med en omsætning på 1.918 millioner kroner, men den største vækst ligger uden for sporten, skønner direktør i Promovator Jeppe Madsbad Lauritzen over for Idan.dk. Bl.a. oplever kultursponsoraterne god fremgang, hvilket sidste år udmøntede sig i en samlet omsætning på 318 millioner kroner.
Hårdere konkurrence
Jeppe Madsbad Lauritzen peger på, at konkurrencen om sponsormidlerne er blevet hårdere i takt med, at sports- og kulturinstitutioner i højere grad skal være selvfinansierende og derfor søger ud på sponsormarkedet.
Desuden nævner han risikoen for, at sporten populært sagt risikerer at sejre sig ihjel ved at satse på for mange små sponsorer, som må kæmpe om opmærksomheden på fx overklistrede spilledragter. Sponsorerne bliver mindre synlige, og sporten kan komme til at devaluere den samlede værdi af sine sponsorprodukter.
"Der ligger her en udfordring i at udvikle produktet og for derved at kunne tage højere priser. Sponsorerne er i dag mere opmærksomme på at dokumentere resultater, og der er en forskel på at være alene eller en 6-8 stykker," siger han.
Håndboldklubben Aalborg DH har i øvrigt draget konsekvensen i sin netop indgåede hovedsponsoraftale med den offentligt ejede it-virksomhed KMD. Op til sæsonstart er der blevet renset ud i spilledragtens mange sponsorlogoer, ligesom KMD har fået lov til at ændre farverne i klubdragten, som nu er blevet grå.