Dansk golf er en milliardforretning

Foto: Griszka Niewiadomski

13.08.2007

Af Søren Bang
Idrættens Analyseinstitut analyserer i et nyt notat i dansk golf, der har oplevet kraftig vækst i de senere år. Ifølge notatet er sporten bl.a. præget af en øget kommercialisering og segmentering.

Golfsporten har undergået en nærmest eksplosiv vækst siden begyndelsen af 1990’erne med en firedobling af medlemstallet under Dansk Golf Union. I dag er mere end 160.000 danskere medlem af en golfklub (passive medlemmer medtaget).

Samtidig har golf udviklet sig til en af de økonomisk tungeste sektorer inden for dansk sport med en milliardomsætning, ligesom golfbaneprojekter i stigende grad spile en rolle i udviklingen af den lokale eller regionale oplevelsesøkonomi.

I et nyt notat beskriver Idrættens Analyseinstitut udviklingen i dansk golf, herunder dens historiske forudsætninger. Desuden peger notatet på nogle af de udfordringer, som sporten kan stå over for i de kommende år.

Golf når nye målgrupper og bliver mere segmenteret
Blandt notatets vigtigste pointer kan nævnes:

  • at golf fortsat er en sport, der primært udøves af folk med høje indkomster, men tendensen går i retning af en udjævning i forhold til indkomster.
  • at der er en tendens til, at golfbaner i dag hovedsagligt anlægges på kommercielt basis, hvor banerne tidligere ofte blev anlagt på kommunalt basis med det lokale foreningsliv som medspiller.
  • at der i øjeblikket foregår en segmentering med små billige anlæg i den ene ende af skalaen og store luksusanlæg i den anden ende, hvor golf kombineres med by- og erhvervsudvikling.
  • at de danske golfspillere genererer en omsætning på ca. 2,5 milliarder kr. årligt. Den samlede danske golføkonomi inkl. anlægsobjekter omsætter dog for et langt større beløb.

Desuden peger notatet på, at anlæggelsen af nye baner trods en fortsat medlemsvækst kan være risikable investeringer, da der i forvejen er uudnyttet kapacitet på de danske baner. Samtidig er efterspørgslen koncentreret omkring de store byer, ligesom der på det seneste har vist sig tegn på, at den meget kraftige medlemsfremgang er begyndt at flade ud.

Notatet indgår i en større kortlægning af dansk sportsøkonomi, som Idan udarbejder for CBS/Handelshøjskolen.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.