Færre seere – dyrere rettigheder
05.07.2007
Af Henrik H. BrandtSelv om mediebureauerne i stigende grad er begyndt at melde om dalende seertal på traditionelt tv, er der absolut ikke udsigt til dalende priser på de allermest attraktive tv-rettigheder til sport.
Tværtimod står eksempelvis det internationale fodboldforbund, FIFA, til at score en ekstra gevinst på 10 mia. kr. for sine tv-rettigheder for perioden 2007-2014 i forhold til den tilsvarende foregående perioder, viser beregninger i branchebladet Tv Sports Markets. FIFA er næsten færdig med at sælge VM-slutrunderne i 2010 og 2014 til alverdens tv-kanaler, og facit ser ud til at ende på omkring 24,6 mia. kr. i samlede tv-indtægter til verdensfodbolden mod 14,7 mia. kr. i den netop afsluttede periode.
På samme måde har den amerikanske basketball-liga, NBA, trods dalende seertal til årets play-off-finaler netop indgået en ny tv-aftale for perioden 2008-2016, der sikrer basketball-ligaen 5,1 mia. kr. i indtægter om året fra forskellige amerikanske tv-kanaler i perioden mod 4,2 mia. kr. i gennemsnit pr. sæson i den løbende aftale.
Fragmentering
Årsagen til de massive stigninger skal ikke mindst ses i den tiltagende fragmentering af mediemarkedet. De helt store sportsrettigheder hører til de få rettigheder, der fortsat kan samle folk foran tv-skærmene – og som samtidig er velegnet som rambuk for nye dedikerede kanaler og nye tjenester på internet, mobil. m.v.
NBA-aftalen med mediegiganterne Walt Disney og Time Warner sikrer da også basketball på tv hver dag og på en lang række forskellige platforme, mens FIFA’s nye tv-aftaler typisk inkluderer alle internetrettigheder, mens mobile rettigheder endnu ikke er bragt i spil.
Dansk tv bidrager pænt til FIFA’s rettighedsfest i den kommende periode. DR og TV 2 er sammen med de nordiske kolleger fra SVT, TV 4, NRK, norsk TV 2 og YLE med i et nordisk konsortium, der menes at have betalt i alt 546 mio. kr. (100 mio. dollars) for de kommende syv års FIFA-rettigheder. Det er ikke mindst denne aftale, DR som følge af stationens bebudede exit fra sportsmarkedet forsøger at slippe ud af for at lappe på den sønderskudte økonomi. FIFA's tv-aftaler for de kommende VM-slutrunder indebærer typisk krav om, at mindst 22 af 64 slutrundekampe i hvert land skal vises på 'frit tilgængeligt' tv.