Eventsatsning tager form
02.07.2007
Af Henrik H. BrandtDen kommende eventorganisation, Sport Event Denmark, som skal afløse Idrætsfonden Danmark i bestræbelserne på at trække flere internationale idrætsbegivenheder til Danmark, tager for alvor form efter offentliggørelsen mandag af kommissoriet for den nye organisation med et årligt budget på 45 mio. kr. årligt i 2008-2011 samt det nye Elitefacilitetsudvalg, der i samme periode får 20 mio. kr. om året til at understøtte idrætsbyggeri, der kan huse internationale idrætsbegivenheder.
Nye opgaver
Sport Event Denmark får fra 1. september en bestyrelse på syv personer, hvoraf to udpeges af Kulturministeren, to af Økonomi- og Erhvervsministeren, to af Danmarks Idræts-Forbund og en af Team Danmark. Organisatorisk minder organisationen om den eksisterende Idrætsfonden Danmark, hvis årlige finansiering på 10 mio. kr. netop kommer fra de fire organisationer, som indstiller bestyrelsesmedlemmerne. Men dertil kommer så betydelige ekstra muskler, 35 mio. kr. om året, i form af en særbevilling fra statens satsning på at tiltrække store idrætsbegivenheder i årene 2008-2011.
I forhold til det nuværende Idrætsfonden Danmark får Sport Event Denmark yderligere et par ben at gå på, idet den nye organisation kan indgå lejeaftaler med facilitetsudbydere, får til opgave at udvikle et transportabelt event-kontor, samt får til opgave at sikre uddannelse og frikøb af idrætsledere i forbindelse med konkrete begivenheder. I muligheden for at indgå lejeaftaler ligger i praksis en forhåbning om, at en del af midlerne i den nye organisation vil kunne indgå i langvarige lejeaftaler, som kan bidrage til driftsøkonomien og dermed styrke grundlaget for en-to kommende multiarenaer i Danmark.
Elitefacilitetsudvalget
Sideløbende med Sport Event Denmark stiftes Elitefacilitetsudvalget, der i perioden 2008-2011 får 20 mio. kr. årligt at arbejde med. Pengene kommer dels fra staten, dels fra Lokale- og Anlægsfonden ordinære budget. Samtidig skal Lokale- og Anlægsfonden være sekretariat for det nye udvalg, der skal kunne levere ’cremen’ til de idrætsbyggerier, som landets kommuner i forvejen har bygget eller planlægger at bygge, så anlæggene udvikles eller opgraderes til at kunne huse internationale sportsbegivenheder.
Ifølge Eventfacilitetsudvalgets kommissorium skal kriterierne for tildeling af støtte tage hensyn til: ”Placering, arkitektur, bæredygtighed, rentabilitet, multifunktionalitet, mobilitet, samt anvendelsesmuligheder før og efter internationale idrætsbegivenheder, herunder mulighed for daglig træning for eliteidrætsudøvere.”
To medlemmer, herunder formanden, udpeges af Kulturministeriet. Følgende organisationer indstiller hver et bestyrelsesmedlem: DIF, Sport Event Denmark, Team Danmark, Lokale- og Anlægsfonden, Kommunernes Landsforening.