Tv-stationer spilder penge på sportsrettigheder

27.06.2007

Af Søren Bang
Det er spild af ressourcer, når public service-stationer som DR ofrer formuer på dyre sportsrettigheder, mener den norske økonom Harry Arne Solberg, der i en større artikel kritiserer tv-stationernes strategi.

Der er gode argumenter for at lade de kommercielle tv-stationer varetage dækningen af de dyreste sportsbegivenheder, så længe man gennem en regulering sikrer, at borgerne stadig har fri adgang til at se de største begivenheder på tv.

Det mener den norske økonom Harry Arne Solberg, der i en kommende udgave af tidsskriftet ’Journal of Media Economics’ kritiserer de europæiske public service-stationer for ukritisk at deltage i kapløbet om de dyreste sportsrettigheder.

Idan har fået lov til at bringe artiklen, som ud fra velfærdsøkonomiske teori bl.a. argumenterer for, at det kan være i seerne og samfundets interesse, at public service-stationerne afholder sig fra at bruge store ressourcer på indkøb af sportsrettigheder, da det går ud over den øvrige programvirksomhed.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.