Sponsormarkedet vokser fortsat

20.06.2007

Af Henrik H. Brandt
Det danske sponsormarked var på 1,136 mia. kr. i 2006 ifølge Dansk Oplagskontrol, men sponsormarkedet voksede mindre end andre reklamemarkeder i 2006.

Dansk Oplagskontrols seneste opgørelse for reklameforbruget på det dansk marked giver sponsorater med sport som det væsentligste medie en andel på 4,9 pct. af reklameforbruget i 2006.

Ifølge Dansk Oplagskontrol har det danske marked for sportssponsorering endnu engang haft en pæn vækst på 7,2 pct. i forhold til året før, og markedet er dermed vokset fra 1,060 mia. kr. til nu 1,136 mia. kr. Tallet dækker større sponsorater i eliteidræt, men ikke de sponsor- og annoncekroner, som lokale idrætsforeninger hiver hjem hos den lokale købmand.

Væksten på markedet for sponsorering var dog aftagende i 2006 i forhold til mere traditionelle reklameformer. Markederne for traditionelle annoncer i tv, magasiner og aviser voksede endnu mere end sponsormarkedet i 2006. Dagbladenes annoncemarked voksede med 11,3 % i den intense aviskrig, og dagbladene tegner sig fortsat for den største markedsandel på reklamemarkedet, nemlig 3,493 mia. kr. ud af et samlet marked for annoncer og anden reklame på lige over 23 mia. kr.

Størst vækst er der fortsat i markedet for internetannoncering. Med en ny opgørelsesmetode i forhold til tidligere opgør Dansk Oplagskontrol reklamemarkedet på internettet til 1,794 mia. kr. i 2006. Dette marked har også dansk idræt muligheder for at gøre indhug i ved at udvikle attraktive platforme for idrætten på nettet.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.