Kommentar
Opråb til idrætten: Verden går mobil
26.03.2010
Siden Facebook for alvor brød igennem den internationale internet-lydmur tilbage i 2006, har ord som sociale medier og web 2.0 været en integreret del af de fleste danskeres ordforråd. Facebook var ikke de første, men vi kan ubetinget takke Mark Zuckerberg & Co (Facebooks CEO) for, at majoriteten af danskerne i dag har en digital tilstedeværelse på the World Wide Web. Det er danskerne ikke ene om. Med Facebooks mere end 400 millioner brugere er verden så at sige gået web - godt hjulpet på vej af internetgiganter ud over Facebook som Google, Amazon, Ebay, Twitter etc. Det er interessant i sig selv. Det er faktisk super interessant. Interessant fordi, det giver mennesker overalt i verden uanede kommunikationsmuligheder og et uset antal af services tilpasset til selv de mest individuelle behov.
Mobile first
Det er imidlertid endnu mere interessant, at verden nu går mobil. Til verdens største mobilkonference i februar i Barcelona understregede Googles CEO, Eric Schmidt, denne udvikling, da han fra talerstolen proklamerede, at Google går ”Mobile First”. Her berettede han, at Google allerede i dag først og fremmest udvikler til mobilen, for – som hans budskab var – er du ikke på mobilen, vil du ikke længere være en interessant service i fremtiden.
Hvad betyder udviklingen for idrættens verden?
I Endomondo har vi blandt andet brugt denne udvikling til at give folk fleksibiliteten til at interagere i sportslig gruppesammenhæng uden nødvendigvis at være fysisk tilstede på samme sted som resten af deltagerne. Den individuelle sportsoplevelse kan dermed bidrage til den kollektive og den kollektive oplevelse kan underbygge og udvide den individuelle. De to går hånd i hånd uden at gå på kompromis med hverdagens behov for fleksibilitet. Og vi er ikke den eneste løsning, der bruger moderne teknologi som instrument til større oplevelser i idrættens verden, så langt, langt fra.
Pointen for idrættens aktører er at udnytte denne eksploderende verden af muligheder som et positivt tillæg til den normale idrætsoplevelse. Første skridt er stadig at udnytte de muligheder, der ligger i web, og her har idrætten i mine øjne endnu langt - men hvor web er vigtig, så bered jer på, at mobilen bliver endnu vigtigere.