Kommentar

Opråb til idrætten: Verden går mobil

26.03.2010

Gæstekommentar: Mobilen overhaler internettet som det vigtigste medie - bl.a. i Googles udviklingsafdeling. Idrættens verden bør udnytte de nye mobile muligheder til bl.a. at kommunikere effektivt med den yngre del af befolkningen. Af Jakob Nordenhof Jønck, Endomondo.

Siden Facebook for alvor brød igennem den internationale internet-lydmur tilbage i 2006, har ord som sociale medier og web 2.0 været en integreret del af de fleste danskeres ordforråd. Facebook var ikke de første, men vi kan ubetinget takke Mark Zuckerberg & Co (Facebooks CEO) for, at majoriteten af danskerne i dag har en digital tilstedeværelse på the World Wide Web. Det er danskerne ikke ene om. Med Facebooks mere end 400 millioner brugere er verden så at sige gået web - godt hjulpet på vej af internetgiganter ud over Facebook som Google, Amazon, Ebay, Twitter etc. Det er interessant i sig selv. Det er faktisk super interessant. Interessant fordi, det giver mennesker overalt i verden uanede kommunikationsmuligheder og et uset antal af services tilpasset til selv de mest individuelle behov.

Mobile first
Det er imidlertid endnu mere interessant, at verden nu går mobil. Til verdens største mobilkonference i februar i Barcelona understregede Googles CEO, Eric Schmidt, denne udvikling, da han fra talerstolen proklamerede, at Google går ”Mobile First”. Her berettede han, at Google allerede i dag først og fremmest udvikler til mobilen, for – som hans budskab var – er du ikke på mobilen, vil du ikke længere være en interessant service i fremtiden.

Se det er interessant. Ikke kun fordi du med mobilen når en langt større andel af verdens befolkning, end du nogensinde kommer til at nå med kobberkablernes bredbånd, men læg så lige oveni, at udviklingen på mobilen går mange, mange gange hurtigere, end vi har set det med internettets udvikling. Wow!

Mobil og web spiller sammen
For os i Endomondo er det heldigvis ikke helt nyt. Mobilen har været vores fokus fra start og er det stadig. Mobilen er vores brugeres klare udgangspunkt for at interagere i vores hastigt voksende sports community. Vi får ca. 1.000 nye medlemmer om dagen, og ca. 3/4 af dem møder os første gang på mobilen (statistik fra ultimo marts 2010). Vores fokus på mobilen betyder imidlertid ikke, at vi glemmer web. Det ene kan i vores optik ikke leve uden det andet, men det betyder, at vi nu og fremadrettet arbejder intensivt på at levere en oplevelse på mobilen, der er lige så god som den, du får på websitet med et mål om mere eller mindre fuldstændig integration mellem de to.

Hvad betyder udviklingen for idrættens verden?
Hvor internettet har bidraget med et utal af nye kommunikations- og interaktionsmuligheder med ens medlemmer og målgruppe, så intensiverer udviklingen udbuddet i hastighed og bredde. Med mobilen kan du nå dine medlemmer via et medie, som folk har på sig 24 timer i døgnet, et medie, der indeholder uanede muligheder for fleksibilitet og personliggørelse, og frem for alt et medie, der i dén grad har fat i den yngre del af befolkningen. Dermed er mobilen et medie, man ikke kan tillade at ignorere som aktør i idrættens verden.

I Endomondo har vi blandt andet brugt denne udvikling til at give folk fleksibiliteten til at interagere i sportslig gruppesammenhæng uden nødvendigvis at være fysisk tilstede på samme sted som resten af deltagerne. Den individuelle sportsoplevelse kan dermed bidrage til den kollektive og den kollektive oplevelse kan underbygge og udvide den individuelle. De to går hånd i hånd uden at gå på kompromis med hverdagens behov for fleksibilitet. Og vi er ikke den eneste løsning, der bruger moderne teknologi som instrument til større oplevelser i idrættens verden, så langt, langt fra.

Pointen for idrættens aktører er at udnytte denne eksploderende verden af muligheder som et positivt tillæg til den normale idrætsoplevelse. Første skridt er stadig at udnytte de muligheder, der ligger i web, og her har idrætten i mine øjne endnu langt - men hvor web er vigtig, så bered jer på, at mobilen bliver endnu vigtigere.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.